lördag 14 februari 2015

Lasagne med halloumi & spenat - Matlagningskväll med vänner, del 1

Spännande och supergod vegetarisk lasagne med härlig salt, gnisslig halloumiost och pumpafrön! Den här rätten kommer jag göra många gånger!

 Recept

4 personer

1 pkt färska lasagneplattor (200g)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 msk tomatpuré
500 g krossad tomat
1 tsk flytande honung
1 grönsaksbuljongtärning 
4 dl vatten (ev byter du ut 1 dl till grädde för en rundare smak)
2 msk hackad färsk timjan eller 1 tsk torkad
200 g fryst bladspenat
2 halloumiostar (á 200 g)
1½ dl rostade pumpakärnor
1½ dl riven prästost
salt och svartpeppar
ev färsk timjan till garnering

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala, dela och finhacka lök och vitlök. Fräs mjuk i lite olja utan att det tar färg, ca 3 min.
Tillsätt tomatpuré, krossad tomat, honung, buljongtärning, timjan och vattnet. 
Koka på medelvärme utan lock i ca 5 min.

Tillsätt spenaten och låt koka ytterligare 5 min. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Rosta pumpakärnorna i en torr het gjutjärnspanna.

Skär halloumiosten i tunna skivor. Varva tomatsås, lasagneplattor, pumpakärnor och halloumiost i en smord ugnssäker form, ca 20x30 cm. 
Börja och avsluta med tomatsås. Strö över prästosten.

Tillaga i ugnen i ca 20 min och garnera med lite färsk timjan.

Servera med en fräsch sallad och ett glas rött vin eller öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar