söndag 4 november 2012

Rödvinssås to die for!!!

Den här helgen har jag verkligen bara latat och gottat mig... man behöver det ibland för att ladda batterierna.
I lördags var vi in till Örebro och så den nya Bond-filmen Skyfall. Jag som tappat intresse för Bondfilmerna a loooong time ago hade inga förväntningar alls. I was knocked out of my seat kan jag säga!! Action rakt igenom, superbra!!

Efteråt hade vi förbeställt sushi från bästa stället i stan - East West Sushi. Åkte hem och avnjöt den medan vi tittade på Så mycket bättre som vi spelat in. Det är väl ingen som missat Magnus Ugglas underbara och känslomässiga tolkning av Olle Ljungströms låt Jag och Min Far?! Inte ett öga torrt!!

Ikväll tog vi fram lite älgfilé ut frysen, slängde ihop en potatisgratäng med grädde/creme fraiche, vitlök och riven västerbottenost, mmm!! Men bästa av allt, den godaste rödvinssåsen som går att uppbringa på denna jord!! Här kommer receptet:


Recept
6 pers
2 schalottenlök
2 msk smör
2 msk socker
svartpeppar
3 dl vatten
2 msk kalvfond
5 dl rött vin
2 msk kinesisk soja
2 msk balsamvinäger
2 msk maizena
Finhacka löken och fräs den i smöret. Tillsätt sockret, jag använda råsocker, och lite nymalen svartpeppar. Fräs till sockret börjar bli lite brunt. 
 Späd med vatten, vin, fond, soja och balsamvinäger. 

Koka ihop i ca 15 min och red av med maizena till önskad tjocklek.

Vill man inte ha lökbitar i såsen kan man sila av den innan servering, jag tycker dock att det är gott och ger lite extra textur till det hela. 

Godare rödvinssås går inte att få!!

MYCKET sås ska det va! ;-)) Lade även på en skiva persiljesmör... länge sedan man köpte det. Var ju standard förr i tiden, haha...

Tips på enkel men GOD förrätt:


Avokadohalvor med creme fraiche, hackad rödlök och en klick röd stenbitsrom... det krämiga avokadoköttet i kombination med creme fraichen, löken och rommen är superb!

Nu blir det ett skönt bastubad! 
Gick 1 mil igår i RASK takt och det känns idag kan jag säga, stel som en gubbe... =)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


2 kommentarer:

  1. Tjena! Kanongod rödvinssås. Jag hade i lite tomatpure' också. Men den var jättefin! Serveras imorgon med lammrostbiff och en potatis mos med palsternacka i och en fin ceasar liknande sallad.
    Tack för hjälpen!

    /Tobbe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobbe!
      Kul att det blev bra! Får testa med lite tomatpure i någongång jag med.
      Hoppas maten smakar imorgon, låter himla gott!:)

      Radera