måndag 26 november 2012

Bloggstrul

Hej på er!

Usch vad misspeppad jag blev med bloggen igår kväll när jag skulle göra ett nytt inlägg... lagom jag skulle ladda upp bilderna får jag ett meddelande från Blogger att jag utnyttjat mitt fria utrymme för bilder!!? På de 7 månader jag hållit på med bloggen...? Det visade sig vara så att google kommit på ett nytt sätt att försöka tjäna pengar på oss bloggare många bloggare har fått samma meddelande samtidigt.

Själv var jag nästan redo att avsluta bloggen eller starta upp den någon annanstans, tyckte hela upplägget från Blogger var riktigt tjuvaktigt. Inte vet då jag att jag blivit informerad om att det var begränsat bildutrymme varken när jag registrerade mig eller senare och att man skulle behöva betala efter tag... inte mycket pengar men det blev en principsak för mig! Finns säkert många andra bloggtjänster med bättre villkor i så fall!

Som tur var fick jag tips från en annan bloggerska (tack Åsa!) och jag lyckades lösa problemet med att lägga till en ny skribent (alias JAG) och därmed fick jag nytt fräscht bildutrymme! =)

Har du också samma problem läs detta tips http://fixa-din.blogspot.se/2012/06/mer-gratis-bildutrymme-gor-sa-har.html

Så nu kör vi igen!

Kram på er...

2 kommentarer:

  1. Fick samma meddelande häromdagen att det va slut på utrumme! Hållde på att bli helt galen, för kändes surt att betala när det ändå är en gratisblogg!
    Hörde mig för på bak och matbloggrs fb sida att det berodde nog på att bilderna är för tunga så därför det blivit fullt fort!
    Googlade runt ett tg och hittade superbra sidor hur man gör bilderna lättare plus lite tips
    Länkar sidorna http://fixa-din.blogspot.se/2012/04/bildsmart-ladda-upp-bilder-pa-bloggen.html
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.glokala.se%2Fcontent%2Fimages%2Fstories%2Flathundar%2Fguide_forminska_bilder_med_gimp_i_windows.pdf&ei=D2mtUNeoL-aj4gThg4GwBg&usg=AFQjCNEKaG1wouVPVj6yao34ger9CzS-kg&sig2=sCI8ZLRWa6YtAe7C01uOyw

    Paint
    annars går du in på paint på din dator där kan man lätt ändra tyngden på en bild

    Picasa
    Du går in under Arkiv - Exportera bild till mapp och där kan du välja var du vill lägga din bild och hur stor den ska vara. (den ändras från ex 2.9MB till 79KB
    (ett tips-- gör ett album på datorn så hamnar dom i den mappen från picasa, så blir du inte av med originalbilden, om det är nån bild du är rädd om :-)

    Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica,

      Tack för dina tips! Visst blir man irriterad på sådant strul!

      Jag kan tipsa dig om att ladda ner bildredigeringsprogrammet Photoscape, där kan du både redigera och ändra storlek på dina bilder direkt. Superbra program och lätt att använda! http://www.programvara.org/Photoscape/?p=SE&gclid=CI65s-qS8bMCFaJ3cAodrH8AZA

      Radera