onsdag 28 november 2012

Godaste pepparkakorna!

Så NU har jag äntligen satt mig en stund, puh... har knappt suttit på ändan sedan jag kom hem från jobbet och nu är klockan 22:55!

Skrivit handlingslista, handlat mat och saker inför helgens lilla tillställning (ska bli så kul!), lagat kvällsmat, bakat en cheesecake, hjälpt till med läxor, gjort i ordning adventsljusarrangemang, bakat saffransbiscotti... ja jösses, det har gått i ett! =)

Lovade ju att bjuda på mitt bästa pepparkasrecept och det måste jag hålla så var så goda!


Grundreceptet är Ingefärapepparkakor och är så gammalt så måtten står i koppar hit och dit haha, fick det av min kompis Jenny sedan många år tillbaka och det har blivit tradition att baka just dessa + att jag MÅSTE köpa lite köpedeg också till barnen, för den är mycket godare att äta ogräddad så det så! För enkelhetens skull har jag översatt kopparna till gram och deciliter... =D 

Degen innehåller ingen kanel och nejlika egentligen och blir lite ljusare än vanliga pepparkakor. Senaste två åren har jag faktiskt tillsatt kanel och nejlika för jag tycker det är så gott och så blir färgen finare.

Recept
mååånga pepparkakor

125 g smör
1 ½ dl ljus sirap
1 ½ dl grädde
6 dl socker
11-12 dl mjöl
2 msk bikarbonat
4 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 tsk malda nejlikor

Använd en köksassisten att blanda degen i.
Dela smöret i mindre bitar, tillsätt socker och sirap och kör till en jämn smet. 
Tillsätt grädde och mjölet blandat med bikarbonaten och kryddorna. 
Blanda väl.

Nu ska degen egentligen vila i kylen över natten, det har jag alltid gjort tidigare men i år hade jag inte tid att vänta och det gick minst lika bra att börja baka på degen direkt.

Sätt ugnen på 150 grader.

Kavla degen rätt så tunt men inte för tunt då den är lite porös. Ju tunnare desto knäckigare blir pepparkakan. Blir degen för varm måste den in i kylen en stund, jag delar den i mindre bitar och låter resten stå i kylen medan jag bakar.

Grädda mitt i ugnen på plåt i ca 6-8 minuter.

 Blir säkert uppåt en 100 pepparkakor!

~~~~~~~~

Ljusfat från Sia, ljussiffror från Indiska och mossa från Skogen ;-)

Tänk på söndag är det redan 1:a advent!  
Har gjort i ordning ett ljusfat med 4 stora blockljus och lite lagom pynt, så mysigt! <3

Tack för titten!
~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar