söndag 11 november 2012

Citronkladdkaka


Många som är iväg och firar sin kära far idag kan jag tro, det ska jag också om en stund! =)

Innan dess tänkte jag att jag skulle lägga upp det här receptet på en rolig variant av den vanliga kladdkakan (som inte är att förkasta den heller!). 

Det var en vän till mig som hittade recept på denna goda kladdkaka och den såg ju bara FÖR god ut så jag frågade efter recept direkt!


Recept
ca 10 bitar

150 g smör
1 st citron (gärna ekologisk)
2 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1.5 dl vetemjöl

Garnering:
ca 1 msk florsocker
Smält smöret i en kastrull. Låt svalna.Smörj en rund form, ca 20 cm i diameter.
Tvätta citronen och torka den torr. Riv citronskalet, bara det yttersta skalet ej det vita, på ett rivjärn.Skär citronen mitt itu och pressa ur saften, använd gärna en citruspress.
Knäck äggen och häll på strösocker i en bunke.Vispa ägg och strösocker till en ljusgul fluffig smet med elvisp.
Tillsätt vaniljsocker, rivet citronskal och citronsaft. Blanda till en jämn smet, använd gärna elvispen.Tillsätt det smälta smöret och vetemjölet. Blanda till en jämn smet, gärna med elvispen på lägsta hastighet.
Häll smeten i den smorda formen.Grädda mitt i ugnen i 150°C i ca 35 minuter.
Låt kakan svalna. Pudra över florsocker. Vispa grädden. Servera kakan ljummen eller kall med vispad grädde. En kompis tipsade om att man det var gott att blanda ner lite hallon i grädden också, det låter riktigt gott så det måste jag testa någon gång!
 
Barnen föredrar nog ändå den vanliga sortens kladdkaka med kakao men jag tyckte denna var ett riktigt gott alternativ!

Nu kom jag att tänka på en annan kladdkaka som också är ett supergott alternativ till vanlig kladdkaka - med saffran och vit choklad! Supergod nu när det närmar sig jul! Recept på den kommer! =)

Ha en riktigt bra eftermiddag och kväll nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar