lördag 13 april 2013

Bloggen fyller 1 år och Ullatårta!

Hallå, hallå...

Tänk idag för 1 år sedan skrev jag mitt första inlägg på bloggen, 
det har blivit några inlägg sedan dess och har nog tänkt det ska
bli fler också framöver!

Gillar att dela med mig av det goda som sagt och varje gång jag får
höra av någon av er som läser att ni uppskattar mina tips 
och recept så blir jag så glad!

TACK!
~~~~

Idag hade vi lite fikakalas då våra föräldrar kom på besök för att uppvakta 
Magnus som fyllde år i måndags.

Både min mamma och Magnus pappa har fått diabetes 2 på äldre dagar så tänkte 
jag lite extra på dem när jag bakade och använde steviasocker istället för vanligt socker.

För att förklara lite närmare vad egentligen steviasocker är så är det en blandning av
 vanligt socker och steviolglykosider (DET var jag verkligen tvungen att kolla hur det stavades!).
Blandningen är 50 -50 vilket innebär att det vanliga sockerintaget bara blir hälften än normalt.
Det är säkert bra för oss alla! ;-)

Ja blir det då någon skillnad på smaken kanske ni undrar. Jag säger ja, det blir det.
Jag tycker smaken är helt OK och har man inget val pga sjukdom då är det ett fullgott alternativ
men det blir en viss bismak av samma sötma man kan känna på lightdricka t ex. 
~~~~
Sist vi var hemma hos våra vänner Daniel och Josefine fick vi en sådan god
tårta till efterrätt. De kallar den Ullatårta men Ulla själv (som jag för övrig aldrig träffat) 
kallar den säker för något annat som Smörkrämstårta.

Annars kan man rätt och slätt kalla den
GOD!


 Recept

ca 12 bitar

Botten:
125 g mald sötmandel
4 st äggvitor
1 1/4 dl socker

Sätt ugnen på 175 grader

Mal sötmandeln i mixer eller dyl. Jag provade vår nya stavmixer som hade en
massa tillbehör med, bl a en liten bytta som finhackar. Fungerade superbra!

Häll smeten i en smort springform (löstagbar kant) och grädda mitt i ugnen i
ca 20-25 min. Låt svalna.

Smörkräm:
4 st äggulor
1 dl socker
1 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
75 g smör

Blanda allt i en kastrull och låt sjuda en stund tills det tjocknar. Rör ofta så inte
äggulorna klumpar sig (jag höll på att missa det... man ska inte hålla på med för mycket saker samtidigt!).
Låt svalna i kylskåpet så tjocknar den lite till när den blivit kall.

Garnering:
2-3 dl vispgrädde
250 g bär, jag valde björnbär
ev lite florsocker

Vispa grädden.
Lägg mandelbotten på ett tårtfat, bred på smörkrämen och sedan grädden.
Dekorera med bären och ev kan man pudra över lite florsocker på om man vill.

Lovar att ni kommer älska den!!





 Mina kladdmuffins som ska bli platta och sega blev en aningen högre och lite fluffigare med steviasockret.
Stevia är mer finfördelat och smälter nog inte ner på samma sätt som vanligt socker.
Smaken blev det inget fel på i alla fall!

Magnus fick en superbra kyl och värmebox i present!
Funkar på både 12 volt och 220 volt!
Perfekt!!
~~~~~~~~~~

4 kommentarer:

  1. Grattis till ett år med bloggen! Har precis gjort din supergoda kladdkaka. Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack Lena!

      Och kladdkakan är en riktig goding!

      Kram!

      Radera
  2. Ulla-tårtan måste jag göra nångång.. vore nog inte dum heller som sommartårta med jordgubbar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det, den är god! Jordgubbar på smakar säkert supergott också och fint är det!

      Radera