onsdag 10 april 2013

Spenatsoppa med ägghalva

Igår tillagade jag spenatsoppa för första gången i mitt liv - det var riktigt gott!

Nog har jag ätit soppan förut men aldrig tillagat den själv, undrar just varför..


Recept

4 pers

4 ägg
450 g spenat, fryst
 1 röd lök
2 msk vetemjöl
6 dl vatten
1 buljongträning vitlök/persilja
½ hönsbuljongtärning
1 ½ dl grädde
1 citron, 1 msk rivet skal och 1 msk saft (kan uteslutas)

Tina spenaten om den är fryst. Koka äggen 
5 min.
Skala och finhacka löken. Fräs den i smör 
i en kastrull 2–3 min utan att den tar färg. 
Tillsätt mjölet och blanda ordentligt. 

Tillsätt vatten, fond/buljong och grädde. Koka upp och låt soppan sjuda 5 min. Tillsätt spenaten.

Skrubba citronen i ljummet vatten, riv 
1 msk skal och pressa 1 msk saft. (Blir rätt markant citronsmak, vill man ha mindre smak av citron minska mängden, eller uteslut helt. Jag tycker det gav en fräsch smak). Tillsätt till soppan. 
Mixa ev lätt med en stavmixer.
 
Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm peppar.

Smaklig spis!
~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar