måndag 4 juni 2012

Tunnbrödsrulle med tonfisk

Ikväll provade jag ett Icas Billiga veckan recept, riktigt gott och perfekt som enklare kvällsmat eller kanske att ta med sig på utflykt...

Som vanligt lade jag till lite på eget bevåg så det här är min version.


Recept

600 g potatis
2 burkar tonfisk i vatten (à 185 g)
2 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
2 msk sweet chilisås
salt och peppar
1 rödlök
1 röd paprika
 Mjukt tunnbröd (räcker till ca 7-8 bröd)
Sallad, persilja

Skala och koka potatisen. Mosa den grovt. Jag fick tag på färskpotatis och färskpotatis kräver ju sitt smör så jag mosande ner några härliga klickar (är ju gott även till vanlig potatis). Sen strödde jag även i lite hackad persilja, ger en fräsch smak!

Låt tonfisken rinna av. Finfördela den och blanda med crème fraiche, pressad vitlök och sweet chilisås. Smaka av med salt och peppar.
Skala och skiva löken. Ett tips jag lärt mig är att lägga rödlöken i iskallt vatten ett tag, då blir smaken lite mildare och sötare och man slipper den värsta eftersmaken i munnen efteråt.
Dela, kärna ur och strimla paprikan.
Lägg sallad, potatis, tonfiskröra, lök och paprika på brödet och rulla ihop.


Köpte ett par sådana där skrubbhandskar som man kan skrubba färskpotatisen med... men jag vet inte om jag blev direkt överväldigad. En fördel var i alla fall att det inte sprätte så mycket men lite äcklig känsla att ha genomblötta handskar på sig.. hm... prova?


Förutom att den svenska färskpotatisen har kommit så har även den färska vitlöken gjort entré i matbutikerna och den är ju SÅ mycket godare!



Imorgon kväll är det helgdag igen och då ska vi bara mysa här hemma jag och Magnus. Har tagit fram egenkokade vättenkräftor ur frysen, köpt räkor och även blåmusslor. Har aldrig tillagat blåmusslor själv men blev så inspirerad att ett Halvåtta hos mig-program för ett par månader sedan då en kille bjöd på vitlöksgratinerade blåmusslor så det ska jag prova nu!

Ska förbereda efterrätten redan ikväll, hittade ett recept på en kladdkaka med Mariannekarameller i på en annan matblogg, blir den god delar jag med mig!

Ha en fortsatt skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar