lördag 23 juni 2012

Västerbottenpaj

Hej och hopp på er alla trötta midsommarfirare där ute! =D
Hoppas ni hade en riktigt  trevlig dag igår med sång, dans, lek och inte minst en massa god mat!

Själv är jag så glad att vi bjöds på så fint väder, snacka om att pricka rätt. Och hos oss bjöds det på västerbottenpaj till förrätt och nu bjuder jag er på receptet för fler somriga tillfällen att tillaga denna underbara paj...


Recept

140 g smör
2 dl mjöl
1 msk vatten
1 tsk ättika
1 gul lök
1 msk smör att fräsa löken i
200 g riven Västerbottenost
4 st äggulor
2 dl mjölk
2 dl grädde

Salt, peppar, muskot

Sätt ugnen på 175 grader. Tärna fettet och fördela med mjölet i en matberedare. Häll i vattnet och ättikan och arbeta hastigt till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform, 30 cm i diameter, ställ kallt ett tag.

Skiva löken tunt och fräs i smör utan att den tar färg. Vispa ihop mjölken, äggulorna och grädden och tillsätt salt (jag brukar ta knappt 1 tsk), peppar och eventuellt riven muskot. 

Förgrädda pajskalet i 15 min. 

Ta ut pajskalet och höj ugnstemperaturen till 200 grader. 

Sprid ut löken i botten och strö över den rivna osten. Häll över äggstanningen och grädda pajen i ca 30-35 min.

Skär upp i portionsformar och lägg på fat. Dekorera med en klick gräddfil, hackad rödlök, gräslök och toppa med löjrom eller röd stenbitsrom. 


Jag experimenterade lite med rätten och skivade en jordgubbe var och lade över några rucolablad. Sen stänkte jag på med lite basilikavinäger som Magnus hade med sig hem från Frankrike sist... går säkert bra med annan vinäger också men just basilika och jordgubbar ska tydligen vara en bra kombo. Jag tyckte det blev en väldigt fräsch smakkombination. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar