onsdag 6 juni 2012

Kladdkaka med mintsmak

Receptet på den här kladdkakan hittade jag här och blev direkt nyfiken på att testa den, det är en HEL påse mariannekarameller i smeten och det blir MÅNGA kladdkakebitar! Perfekt om man är många.



Recept

200 gram smör
4 ägg
5 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
8 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
1 påse med mariannegodis (sådan med papper)

Grädd, florsocker

Ställ ugnen på 150 grader.
Smält smöret på svag värme, och låt svalna. Vispa socker och ägg poröst, vänd sedan i smöret.
Mixa mariannegodisarna (håll för öronen för det blir ett j*drans ljud!) till pulver, och rör ihop detta med de övriga torra ingredienserna rör ner dessa ( vispa inte) i smeten och blanda försiktigt om till en slät smet,
och häll sedan upp det på en långpanna – en vanlig ugnsplåt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten på ugnen i ca 30 – 35 minuter.

Skär i lagom stora fyrkanter, lägg upp på fat, pudra över lite florsocker. Jag garnerade med en klick lättvispad grädde och  passionsfrukt. Går ju med annan frukt som t ex hallon också (väldigt gott till choklad) men nu hade jag en passionsfrukt som låg i fruktskålen.

Själv kan jag inte avgöra om jag tycker de är godast kalla eller lite varma. Igår åt vi den kall men idag ska jag prova mirca den lite varm istället... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar