måndag 25 juni 2012

Hallonrutor med mandelflarn

Hej på er! Hur har ni det i regnrusket? Några av er har säkert börjat er semester och funderar kanske lite extra över hur längre rusket ska dröja sig kvar. Jag vet att jag gör det på min första semestervecka...

Men det är skönt innesittarmysväder i alla fall och då kan man väl få unna sig lite gott till kaffekoppen. Prova baka dessa hallonrutor, lovar att de säkert gör er på lite bättre humör.

Man måste bjuda kroppen något gott 
för att själen ska vilja bo i den...

Kan man inte påminna sig om för ofta! 


Recept

300 g smör
9 dl socker
6 ägg
9 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker

4-5 dl hallon eller andra bär. Går bra med frysta
50 g mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj och mjöla (jag använde kokosflingor istället för mjöl, mycket gott!). en långpanna, ca 30x40 cm.
Smält smöret i en stor kastrull och låt svalna något.

Blanda raskt i socker, ägg, mjöl och vaniljsocker så att allt blandar sig ordentligt. 


Bred ut smeten i långpannan och strö över bär och mandelspån.

Grädda i ca 40 min. Kakan ska vara lite kladdig inuti. Skär kakan i rutor när den svalnat.

Som jag skrev igår - halvsega, söta och syrliga på samma gång - MUMS!

Ja, har som sagt min första semestervecka och hade bestämt mig för att införa en hurtig förmiddagsrutin - direkt efter frukost ska jag gå en promenad på 5-6 km - OAVSETT VÄDER! Sagt och bestämt, i morse hävde regnet ner som värst men jag trotsade det, drog på mig regnkläderna och "fulskorna" och tog mig ut! Det värsta som kunde hända var ju att jag skulle bli lite blött...


... och blött blev jag men det var skönt med en power walk och den nöjda känslan efteråt är värt en del! Blir samma tur imorgon igen och har jag tur får jag även med mig sambon och kanske vädret blir liiite bättre också!

Övrigt ser jag fram emot morgondagens träning med nya träningsgänget, ska bli så kul!!

Något värre som hände här på eftermiddagen var att vår kaffebryggare pajade helt och hållet - KATASTROF!!! =O

Snabb sväng in till stan med andra ord. Denna fina goding fick ett nytt hem...


10-års garanti, det är inte illa!!!

Med tanke på vädret passar vi på att ha lite filmmys ikväll...

Laddar upp med stora popcornskålen!

Mysig kväll på er!

2 kommentarer:

  1. Mmm vad goda rutorna såg ut...får väl testa dem en regnig dag..har ju kommit in i ett litat bakarsvep där jag testar allt möjligt nytt :-) Kollade också på film häromkvällen..gillade en gång i phuket skarpt! Så härligt avslappnat och härlig humor! Kram Kram AngeliCA

    SvaraRadera
  2. Ja prova dem Angelica! Ser fram emot att läsa något av de recept du avverkar på din blogg, så kul med lite tips! =)

    Det är skönt med lite filmmys då och då, vädret är passade kan man säga men nu ser det bättre ut närmaste dagarna, wohoo!

    Kram, kram

    SvaraRadera