tisdag 19 juni 2012

Helstekt Oxfilé med gorgonzola

God kväll på er! 
Hoppas ni haft en skön dag... själv sitter jag här och är lagom nöjd efter ett hårt pass Crossfit. Skönt trött i hela kroppen och det kommer nog känna rejält i morgon!

Tänkte jag skulle dela med mig av receptet på helstekt oxfilé som jag bjöd Magnus på efter hans Vätternrunda i lördags. Kanske kan vara något att svänga ihop till Midsommar. =)



Recept

En bit oxfilé, storlek efter antal personer
Salt & Peppar
Timjan, färsk eller torkad
Vitlök i skivor (1 stor klyfta till ca 400 gram kött)

Gorgonzolaost

Sätt ugnen på 175 grader.
Bind eventuellt filén med bomullssnöre för att få en fin rund form. Strö på salt, peppar och timjan. Bryn filén runt om i smör i en stekpanna. Mot slutet, tillsätt den skivade vitlöken och låt den bryna med lite men akta så den inte blir bränd! Då smakar den bittert. 
Sätt i en ugnstermometer i köttet och stek den mitt i ugnen ca 35 min tills innertemperaturen är 56°.
Låt köttet vila ca 15 min under folie innan det skärs upp.

Under tiden, smält en bit gorgonzolaost i en kastrull och servera som sås till köttet.

Vi åt hasselbackspotatis till, grön sparris och små cocktailtomater.


Vi var ju bara två så jag gjorde en liten lagom bit... =)


Kan säga att vitlöksskivorna blir sååå himla goda, fulla av smaker och saltiga, slurp!


Till det drack vi ett gott Amaronevin...

Behöver ni tips på en god Midsommartårta så vill jag lägga ett gott ord för den här . Jordgubbsglasstårta som är superenkel att göra men så god så god!



Nu ska här smidas lite middagsplaner inför midsommar... har även ett födelsedagskalas att planera. Alexandra fyller 15 år på självaste midsommarafton men vi skjuter på det firandet tills söndagen istället. Det är ju så många som är uppbokade på annat en sådan dag.

Ciao!

PS. Har ni sett att jag lagt till små kommentarsrutor? Bocka gärna i en kommentarruta eller skriv några rader vetja! Alltid lika kul att få lite feedback från er, både bu och bä. Kram. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar