måndag 14 januari 2013

Broccoligratäng med kyckling

Då var det klart - helt klart den godaste broccoligratäng jag någonsin ätit!!!
Dagens recept hittade Magnus idag när den ständigt återkommande 
frågan "Vad ska vi äta ikväll?" dök upp!

Lite LCHF-stuk.. som vanligt har jag gjort om och lagt till lite... ;-)


 Recept
4 pers

300 g broccoli
2 kycklingfilér
1 pkt bacon
1 röd paprika
½ purjolök
6-7 färska champinjoner
1 vitlöksklyfta
 ½ pkt Ädelost, t ex Kvibille
2,5 dl grädde
2 dl Cremé fraiche chili/paprika
1 ägg
riven ost
Salt & Peppar

  Sätt ugnen på 225 grader.

Koka Broccolin efter anvisningen på paketet.

Tärna bacon och kycklingfilé och stek sedan de tillsammans, salt och peppra lite.

Hacka purjolök, paprika och champinjoner och lägg sedan i det med baconet och kycklingen, pressa vitlöksklyftan över blandningen och låt allt steka en liten stund till.


Tag en kastrull och ha i grädden, ädelosten och cremé fraichen. Rör tills ädelosten har smält. Ta i ägget under omrörning. 

Lägg i blandningen av kött och grönsaker i en ugnsform och häll sedan över såsen. Toppa med riven ost. Låt den sedan tillagas i ugnen i ca 15 minuter eller tills osten har blivit gyllenbrun.
~~~~~~~~

Hörni... snart är det VÅÅÅR!!

Njuter av fin bukett som min älskling kom hem med förra veckan. 
<3 <3 <3
~~~~~~~~~~~~

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut, och framför allt enkelt till vardags! Älskar gott som går snabbt och lätt :-)

    Ågatan såg intressant ut, får bli nån annan gång!

    Och tillsist: brännare finnes hos S & T, butiken på Kungsgatan 25...du behöver INTE åka till Örebro ;-)

    Kram på dig!
    Lina

    SvaraRadera
  2. Ja nästa gång hoppas jag du kan följa med Lina! =)

    Tack för tipset på vart jag kan köpa brännare om andan faller på, klart jag går till dig då!

    Kram, kram
    Cecilia

    SvaraRadera
  3. När blandar man i vitlöken ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det hade jag tydligen missat!
      Har uppdaterat receptet nu.

      Tack!
      Cecilia

      Radera