söndag 6 januari 2013

Pekan(valnöt)kolapajer

Lördagens supersmarriga efterrätt kommer från LagaLätt, 
det här MÅSTE ni bara testa!!



Recept
8 st små pajformar

Pajdeg:
100 g smör
2 dl vetemjöl
½ msk socker

Fyllning:
2 dl socker
2 msk ljus sirap
25 g smör
½ dl mellangrädde 
2 ägg
1 tsk vetemjöl
½ tsk vaniljsocker
100 g grovhackade pekannötter (fanns inte så jag tog valnötter istället)
1 krm salt

Till servering:
Florsocker
2 dl mellangrädde


Sätt ugnen på 175°.
Pajdeg: Nyp ihop smör, mjöl och socker. Tryck ut degen i små formar, nagga bottnarna med en gaffel. Ställ formarna i frysen 15 min. Ta ut och grädda dem i ugnen 15–20 min, tills de har fått lite färg. 

Fyllning: Häll socker, sirap, smör och grädde i en teflonpanna. Låt blandningen sakta koka upp och låt puttra 2 min. Dra från värmen och låt svalna 5 min.
Vispa äggen skummiga i en skål. Rör i mjöl, vaniljsocker, grovhackade nötter och 1 krm salt.
 Tillsätt sirapsblandningen försiktigt och under omrörning till äggsmeten. Häll blandningen i pajskalen.

Valnötter är väldigt snarlika pekannötter, funkade jättebra att använda dem istället!

Grädda formarna på nedre falsen i ugnen 25 min eller tills fyllningen har stannat. Låt pajerna svalna (fast jag värmde på pajerna en stund precis innan servering, mycket godare äta lite varma tycker jag!).  

Till servering: Pudra florsocker över pajerna och servera med vispad grädde.

Krämig och knaprigt på samma gång, jätte, jättegott!
Blir sugen på dem nu igen när jag skriver om dem, tur att det står 3 st små pajformer kvar i kylen... får nog bli en till eftermiddagskaffet idag, slurp!! =D 

Ha en bra dag!
~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar