fredag 11 januari 2013

Gratinerad Hummer

Ibland är det gott att "pilla" till en hummer... kunde inte riktigt bestämma mig för om jag skulle göra ugnsgratinerad eller soppa så jag vände mig till mina vänner på Facebook och Instagram för att höra om de kunde hjälpa mig bestämma, det resulterade till att jag fick riktigt fina tips på smarriga recept!

Det blev svårt att välja men tillslut föll det på att göra en ugnsgratinerad variant, så gott, så gott!

Tack Ingela för det fina receptet!
=)


Recept
4 port

2 kokta humrar
2 schalottenlök
1 msk olivolja
10 champinjoner
2 msk mjöl
1 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
2 hela tomater utan skal från burk
(jag ville inte ha i tomat i röran utan valde att istället servera rätten med färska körsbärstomater)
1 tsk dijonsenap
1 msk konjak (jag tog whiskey eftersom vi inte hade konjak, går toppenbra!)
½ tsk salt
2-3 droppar tabasco eller cayennepeppar (lite lättare krydda i omgångar med cayenne)
2 msk finhackad persilja
1 dl riven parmesanost

Sätt ugnen på 250 grader.

Klyv humrarna på längden. Kläm sönder klorna lite med hjälp av en nötknäckare så det blir lätt att pilla ut köttet sedan när man äter.

Ta ur köttet ur hummerstjärten och släng inkrom som inte ser gott ut, magsäck och tarm. Hacka hummerköttet i små bitar och ställ in i kylen igen. Lägg skalet med klo i en ugnsfast form, ställ in i kylen så länge.

Stuvning:
Skala och finhacka löken. Finhacka även svampen. Stek detta i olivolja några minuter, strö över mjöl och slå över vin och grädde. Koka upp under omrörning.

Vill man ha i tomater, hacka dem grovt och tillsätt.

Tillsätt dijonsenap, konjak, salt, tabasco/cayenne och persilja, rör om och ta bort från värmen. Låt svalna något innan du rör ner hummerköttet.

Fyll hummerskalen med stuvningen och toppa med riven parmesanost.

Gratinera i ugnen i ca 10 min eller tills osten fått fin färg.

Lägg upp på fina fat och dekorera med lite grönt, t ex rucola och körsbärstomater som du stänker lite olivolja på. Ett bit vitlöksbröd till smakar också mumma!

Tycker hummerklon är lite smaklös så denna gång serverade jag lite skirat smör med en gnutta havssalt och lite nypressad citron att doppa den i.

Ja mina vänner, detta var inga fel kan jag lova!

Undrar ni vad vi drack till så kan jag berätta att det var Ramlösa - Granatäpple... jag och Magnus har nämligen bestämt oss för en alkoholfri månad januari ut. Detta för att hjälpa träningen på traven lite grann, det är egentligen inte svårt att undvara alkoholhaltiga drycker i sig, det är mer vanan och myskänslan att få slå upp ett glas vin till god mat som har slagit djup rot, vinet är ju lite som grädden på moset i det fallet...

...men god mat är alltid god mat oavsett vad man har i glaset!
=D

Nu ska vi fortsätta vår middag
 - Mormor Ruts rulader som Magnus just står och fixar till, slurp!

~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar