söndag 13 januari 2013

Ågatan 3 i goda vänners sällskap

Hoppas helgen varit bra!

Själv kan jag inte klaga - i lördags var vi ett fint gäng på 13 personer som bokat bord på en av Örebros finaste restauranger, Ågatan 3, för att fira Lina som hade "födelsedag" (inga siffrar här inte.. ;)...)



 Väldigt trevlig tillställning!
Tyvärr fick jag aldrig med själva födelsedagsbarnet på bild men hon fanns där! ;)

Måste visa vad vi åt för gott...

 Innan förrätten blev vi serverade så fina smakbitar - 
Hummersoppa, gäddkind och souvas, mmmmm väldigt gott alltihopa!

Tycker om när man får sådana här små smakbitar 
innan själva middagen börjat... =)

 Förrätt
 Mainehummer; klo och stjärt bakad i brynt smör, terrin på ledkött, 
betor från Mellösa samt smaker av pepparrot och krasse 

Varmrätt
 Ågatan 3: s klassiker; grillad oxfilé med ugnsbakad lök och vitlökscrème

...Oxfilén var riktigt fin men det här är min "bordsdams" tallrik, själv tog jag lamm...

Varmrätt
Lamm från Glanshammar; Stekt sadel och porterbräserad 
lägg serveras med kål, äpple och getost 

...Riktigt fin kryddning och rullen med karamelliserad getost var SUPER!!!....

Tycker det är kul att äta något som man inte så ofta tillagar själv när man är ute på en fin restaurang... 
...Lamm har jag nog knappt aldrig tillagat.

Efterrätt
Crème brûlée med smak av kokos, mango i sorbet och salsa med koriander och kokos

...Med efterrätten passade jag också på att prova något jag ALDRIG ätit. 

HUR ofta har det inte serverats Crème brûlée i matprogrammet Halv åtta hos mig?!!
Det har sett riktigt gott ut och många gånger har jag stått och fingrat på en sådan där snygg brännare,
som ger den där knapriga toppen som verkar vara pricken över i:et, på Cervera men inte köpt någon... 

...Nu kan jag nog köpa en för Crème brûlée var gott, fin kombination med mango

 En liten goodiebag att ta med sig hem eller äta upp direkt fick man också!

Kvällens höjdpunkt vad gäller dryck måste nog ha varit rödvinet vi blev rekommenderade 
till varmrätten, ett vin från USA...

Ja, jag och Magnus drack ju naturligtvis VATTEN (hela januari) men jag luktade i alla fall på vinet och det 
luktade som ett AMARONEVIN - min favorit!!! 
Buhuhuu att det var svårt att stå emot frestelsen!!

En trevlig kväll var det vilket fall!
=D
~~~~~~~~~~


4 kommentarer:

  1. Vad fint du har återgett kvällen i ord och bilder.
    En riktig toppenkväll med bästa sällskapet, god mat och gott vin;)

    Tack ännu en gång.

    Vi får ta och testa lite fler krogar.

    Kram Lina 39 ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Lina 39! ;)

    Vad kul att du ville göra dig till känna!

    En kväll att stoppa in bland fina minnen. Nu får vi fortsätta beta av dessa fina restauranger i samma goda sällskap - Amano nästa eller vad tycks? =P

    Kram på dig! <3

    SvaraRadera
  3. Amano blir toppen!
    Men vi väntar tills januari är över va...;))

    Kram! <3

    SvaraRadera