torsdag 3 januari 2013

Beach 2013!

Har en grym träningsvärk idag! 
=D

Precis som många andra känner jag att det är dags att dra upp träningen one knots or two nu när julen är avklarad!
Beach 2013 är närmare än vad vi tror - på ett sätt är det väl det vi önskar just nu efter julen, ljusare dagar och varmare väder, mmmm!!

Man kan faktiskt få ihop ett riktigt bra träningsprogram själv och göra det på hemmaplan om man har lite enklare redskap annars går det ju faktiskt utmärkt att göra det på gymmet också. Jag googlade bara lite snabbt på Tabata och fick fram en rad tips på olika program.

Tabata är en grymt jobbig men ROLIG intervallträning - 20 sekunder högintensiv träning följt av 10 sekunders vila. Detta upprepas 8 gånger och blir alltså totalt 4 minuters träningstid. Det är ett set. Är man otränad kan det räcka med 2-3 set till en början.  

Jag lade upp gårdagens Tabata enligt nedan:

Uppvärming 10 min, t ex crosstrainer 

Tips, ladda ner en bra Tabata timer app så slipper du själv stå och passa med timer/stopur (=omöjligt).

Tabata set 1
4 min knäböj
1,5 min vila

Tabata set 2
4 min motioncykel
1,5 min vila

Tabata set 3
4 min thrusters
1,5 min vila

Tabata set 4
4 min BURPEES!! (favorit, gaah!)
1,5 min vila

För varje gång ska du försöka orka fler och fler upprepningar - MAXA!!

Övningarna går och SKA varieras så mycket som möjligt vid varje träningstillfälle för att kroppen inte ska hinna vänja sig för mycket vid varje rörelse. 

Tips, bra att försöka få in både kondition och styrkeövningar i samma Tabata.

Efter detta körde jag även ett 10 minuters intervallpass med dessa övningar:

100 st hopp med hopprep
15 st kettlebellswingar
15 st fällkniven

Detta upprepade jag nonstop tills 10 min gått, på den tiden lyckades jag genomföra:

424 st hopp
60 st kettlebellswingar
60 st fällkniven

Detta resultat ska förbättras framöver men känns gott i kroppen idag kan jag säga!

SÅ vad väntar du på?!



Nu ska jag blåsa ut julen från mitt hem!
=D
~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar