måndag 21 januari 2013

Ädelostgratinerad lax och spa

God måndag!
=D

Idag har jag varit duktig och veckohandlat! ...I alla fall för mån-tors, de är ju dessa dagar i veckan som är skönast att ha planerat och handlat för direkt, vardagarna då allt bara måste flyta på!

Ikväll blev det denna goda laxrätt med quinoa till, mums!!
 Receptet kommer från Hemköps veckoblad.


Recept
4 port

500 g lax i portionsbitar
100 g Kvibille gräddädelost (eller någon liknade ni tycker om)
1 dl creme fraiche (jag tog 2 dl, =P)
½ msk rivet citronskal
1½ msk olivolja
½ dl hackad persilja
salt, peppar och citronpeppar

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda citronskal med creme fraiche och persilja. Tillsätt osten fördelat i småbitar. 
Smaka av med lite salt och peppar.

Krydda laxen med salt, svartpeppar och citronpeppar.

Lägg laxbitarna i en ugnsform och skär ett snitt längst med i laxen, ca 1 cm djupt och ca 3 cm långt.
Försök trycka ner lite av fyllningen i skåran (det är lite kladdigt och krångligt) och fördela sedan resten över laxen. Ringla olivoljan över.


Stek i mitten av ugnen i ca 8-10 min (mina laxbitar var fortfarande något frysta i mitten så jag fick ha laxen inne ca 20 min).

Idag serverade jag quinoa och haricots verts till. 

Tips! Istället för att tillsätta salt i kokvattnet till quinoan brukar jag slänga i en 
grönsaksbuljongtärning istället, mycket gott!
 ~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~
 Igår hade jag, min dotter, en vän och hennes dotter en riktig lyxdag på Färna Herrgård.
Vi bjöd våra döttrar på ett dagsspa med massa trevligheter, 
så mysig med lite mor - dottertid! 
<3  

Kram
<3 
~~~~~~~~~~

2 kommentarer:

  1. Laxen såg väldigt smarrig ut!! Å gu så mysigt med mamma-dotter dag :-)
    Ha en bra torsdag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laxen blir så saltig och god av ädelosten, mums!

      Mamma-dotter dagar skulle man se till att ha oftare, jättemysigt!

      Önskar dig en bra torsdag!

      Radera