tisdag 8 oktober 2013

Het sötpotatissoppa med ugnsrostade grönsaker

Det är så gott med soppa så här på hösten tycker jag,
ikväll provade jag ett nytt recept på en riktigt spicy, fräsch soppa gjort på 
b la sötpotatis, kokosmjölk, ingefära, chilifrukt, räkor och en massa annat gott!

Kika nedanför bilden så får ni hela receptet vettja!
=D

Recept

4 pers

8 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
400 ml kokosmjölk
500 g räkor med skal
1 stor sötpotatis
1 grönt äpple
1 squash
1 röd paprika
1 röd lök
1 lime, rivet skal och saft
2½ cm färsk ingefära
½ röd chilifrukt
3 vitlöksklyftor
olivolja, rapsolja
ev. salt & peppar

Tina räkorna om de är frysta, skala dem om lägg in dem i kylen så länge.

Sätt ugnen på 225 grader.
Halvera paprikan och squashen och ringla lite olivolja över. Grilla i ugnen ca 15 min, de ska få 
en lite bränd yta.
(varning för brandalarm, haha!)



Hacka rödlök, vitlök, ingefära och chili, fräs detta i en stor kastrull med lite rapsolja.
 
Skala sötpotatisen och äpplet, tärna i små bitar. Tillsätt dessa i kastrullen och häll över vattnet och grönsaksbuljongträningarna. Låt koka ca 10 min, potatisen ska bli mjuk.

Lägg i de rostade grönsakerna och mixa soppan slät direkt i kastrullen med en stavmixer.

Häll på kokosmjölken och låt småkoka i 10 min.
Smaka av med limesaft och skal, ev lite mer salt och peppar 
(jag tog bara en uns salt och inget peppar då jag fick en riktigt fin hetta ändå).

Lägg nu i räkorna och låt de bli varma. 
Soppan får inte koka nu, då blir räkorna sega.

Servera ett gott bröd till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar