torsdag 4 april 2013

Torskrygg med äggsås ala Per Morberg

Kokt torsk med äggsås
det måste väl ändå vara en av husmanskostens stora ess!

Trots att jag verkligen gillar husmanskost och är rätt bra på att komma ihåg att laga efter dessa recept så har jag nog aldrig gjort denna rätt förut!

Det var faktiskt Magnus som kom med idén så jag googlade snabbt reda på ett recept som såg bra ut och det blev Per Morbergs variant.

Allra bäst smakar det nog med färskpotatis till men inget man kan göra något åt så här i början av april...

Snabbt gick det att laga till också - inget långkok här inte!


Recept

4 pers

800 gr torskrygg eller filé
2 kryddpepparkorn (jag tog faktiskt några fler, kändes futtigt annars)
1 lagerblad
flingsalt

Äggsås med persilja:
4 ägg
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 dl hackad persilja
salt peppar
2 msk smör
 
Skölj fileérna och gnid in dom med flingsalt runt om, lägg i en bunke.
  Krossa kryddpepparn grovt och lägg ner i bunken med ett lagerblad.
Låt fisken ligga och "rimma" i en timma innan tillagning.
Koka upp en kastrull med vatten och en grovt hackad lök.
När vattnet stormkokar, lägg ner fisken, sätt på ett lock och dra av från plattan.
Låt sedan stå och dra i 12 minuter. Sedan är fisken klar.
 
 Äggsåsen:
Hårdkoka äggen i ca:10 min. Skala och hacka dom.
Lägg smöret i kastrullen och ha i mjölet. Rör runt tills det har blivit en slät röra.
Häll i mjölken och grädden och rör om. Låt såsen sjuda sakta i 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar, ha i ägget och den hackade persiljan.

Jag tycker gröna ärtor, kokta eller kalla, passar alldeles ypperligt till denna rätt.
Mer husmanskost än så kan det väl knappast bli!

God & redig mat!!
~~~~~~ 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar