fredag 7 juni 2013

Du gamla, du fria...!

Sverige visade sig verkligen ifrån sin finaste sida igår, dagen till ära!
Sol och värme i mängder - underbart!

Vi firade med familj och vänner i en härlig blandning av stora, lite mindre stora
och ganska små...
=)

Vad skönt det är med dagar då man verkligen kan sitta ute, under klarblå himmel, lagom med
vind och solens strålar som värmer gott, utan att behöva oroa sig för mörka moln och
annat otyg.

Fördrink och sedan lite gott på grillen på soldäcket, barnen och en söt hund springer 
omkring i gröngräset och har det skoj, det är svensk sommar det!


Gjorde kladdkakemuffins med vit choklad till efterrätt och en liten svensk flagga petade 
jag naturligtvis ner i varje!

Recept

200 g smör
200 g vit choklad
4 ägg
5 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Sätt ugnen på 200 grader 
(175 grader om du använder stora formar liknande de jag använde).

Bryt ner chokladen i en bunke, smält smöret och häll över.
Rör om tills chokladen smält.

Blanda socker, mjöl, vaniljsocker, salt. Tillsätt äggen och rör sist i smör/chokladblandningen.
Klicka ut smeten i muffinsformar, fyll ca 2/3.

Grädda mitt i ugnen i ca 8-12 min eller 15-20 min om du har på 175 grader.
De ska blir lite gyllenfärgade och inte rinna.

Vid servering klickar du på en gräddklick och strör över lite färska hallon eller jordgubbar.
~~~~~~

Tips! Använder du hårda formar, smöra in dem och 
strö i lite kokosflingor i dem, supergott!




<3 <3 <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar