söndag 22 december 2013

Julens godaste smörkola!

Jo jag vet, alla lägger upp recept på kola just nu men jag bara måste göra det jag också... så jag kommer ihåg till nästa år vilket av alla recept jag ska göra efter... ;D Tror det är extra mycket vaniljsocker i denna smet, det är det som gör slutresultatet så gott!

Recept

ca 80 st

100 g smör
3 dl socker
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.
Tillsätt övriga ingredienser. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är ca 125°C, rör om då och då. Jag kokade min kola i ca 45-50 min, koktiden kan variera mellan 15-30 minuter beroende på hur vid kastrull du har.
Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna ca 20x30 cm (för 80 st). Häll smeten i pannan. 
Låt kolan stelna något. Skär eller klipp den i bitar. Linda in varje kola i bakplåtspapper och förvara dem svalt, t ex i kylen.

Liten guide:
Vid 122-125°C är knäck- eller kolasmeten lagom kokt.
Vid 140-145°C får man hårda kolor men lite seg mitt i.
Vid 160°C är smeten karamellfast.
Kulprovet: Har man ingen hushållstermometer får man göra kulprov d.v.s. häll lite av smeten i en kopp med kallt vatten. Går den att forma till en kula är knäcksmeten färdig. Går massan att bryta sönder men är lite seg är den lagom för hård kola och stelnar smeten genast och går att bryta är den karamellklar.
Tiden kan variera beroende på om kastrullen har en vid eller mindre vid botten.

GOD JUL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar