lördag 28 juni 2014

Klyftpotatis ala Mediterranean

Så är i grilltider är det kul att få lite variation på tillbehören, så som vilket typ av potatis ska man äta till...
Har testat lite olika och kommer testa fler under sommaren (har några recept på lager som väntar) och jag kommer dela med mig av dem jag tycker om. Här kommer första, ett recept inspirerad av Medelhavsländernas godheter!

 Recept

6 pers

1 kg potatis/frysta potatisklyftor
1 pkt halloumi
4 vitlöksklyftor
olivolja
6-8 soltorkade tomater i olja
3/4 dl hackad färsk timjan, oregano och persilja
½ dl svarta oliver
Salt & svartpeppar
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala potatis och skär i klyftor eller använd fryst färdigklyftad potatis, lägg på en ugnsplåt. 
Ringla lite olivolja över och salta och peppra. Sätt in i ugnen i ca 15-20 min.

 Skala och skiva vitlöksklyftorna och strö över potatisen, tillsätt även det mesta av timjan och oregano som du hackat ner. Spar persiljan tills senare. Vänd runt potatisen. In i ugnen med allt igen tills det är färdigt, ca 15 min till (nu lovar jag dig att det kommer spridas en härlig doft i köket!). Potatisen ska ha fått en lite krispig yta.

Under tiden, skär halloumiosten i mindre bitar och stek i en stekpanna med lite olivolja tills de fått en fin knaprig yta. Strimla tomaterna och dela ev oliverna i halvor, ställ åt sidan. Strö över allt detta då det är dags för servering. Strö även över persiljan och lite mer av timjan och oregano för den fräscha gröna färgens skull!

Gott, så gott!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar