måndag 30 juni 2014

Färskpotatis Hot n Sweet!

Här kommer nästa potatisrecept! Det här testade vi på midsommarafton men även dagen efter och jag gjorde det på två olika sätt dessa två dagar. På midsommar bakade vi potatisen i ugnen medan dagen efter testade lägga den på grillen i foliepaket, smakerna blev lite annorlunda:

I ugnen - smakerna inte lika koncentrerade men potatisen fick en god, krispig yta och sedan smaken av ugnsbakad potatis, gott! Tillagningstid ca 40 min.

På grillen - smakerna mycket mer koncentrerade men potatisen får en mer kokt smak och konsistens. Tillagningstid ca 30 min.

Så med andra ord, det är en smaksak hur man väljer att tillaga den men jag säger nog att jag föredrar den bakad i ugnen. Det är enklast också eftersom man då bara rör ihop allt och häller över potatisen men visst, de små foliepaketen är ju söta...


Recept

8 pers

1,6 kg färskpotatis
3/4 dl olivolja
16 st vitlöksklyftor (små, annars mindre antal)
8 st rosmarinkvistar
3 msk mango chutney
3 msk smör, rumstempererat
3/4 dl tikka masala pasta
salt & svartpeppar

Skrubba potatisen med en borste och skölj dem rena. Skala och krossa vitlöksklyftorna.

Vispa samman tikka masala pastan, olja, mango chutney och smör till en jämn smet. 
Blanda i potatisen och rör runt så hela potatisen blir täckt.

Riv 8 st stora bitar aluminiumfolie. Fördela potatisen mitt på arken. Lägg på vitlöksklyftorna och repad/hackad rosmarin. Salta och peppra och skopa över marinaden jämt i alla foliepaket.
Vik ihop till tättslutande paket.

Lägg på grillen i ca 30 min, öppna ett paket försiktigt och känn med en sticka om potatisen är färdig.

Vill man hellre baka det i ugnen, sätt ugnen på 225 grader.
Lägg ut potatisen på en plåt, använd ev bakplåtspapper. Blanda ihop alla ingredienser 
och häll över eller rör ner potatisen i marinaden, som ovan. Salta och peppra. 
Tillaga i ca 35-40 min och rör om ibland. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar