onsdag 2 juli 2014

Smuliga vanilj & citronrutor

Idag MÅSTE jag bara dela med mig av ett recept som en vän tipsade om på FB (Hej Ingela H!).
Såg direkt jag läste receptet att det här är något riktigt gott, en kaka med krämig botten, full med vanilj och citronsmak och en krispig smulpajstopping på det, suveränt!!

Den här gången har jag kopierat receptet nääästan rakt av, förutom att jag bytte ut riven apelsinskal mot citronskal istället men det är ju en smaksak. 

Kakan lyfts ytterligare med en klick grädde och lite bär

Recept

12-16 bitar

Smuldeg:
250 g smör, rumsvarmt
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Fyllning:
2 ägg
2 dl crème fraiche, standard
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
rivet skal av en ½ citron

Garnering:
florsocker
vispad grädde
bär, tex vinbär, blåbär, hallon eller jordgubbar

Sätt ugnen på 200 grader.

Nyp ihop alla ingredienserna till en lite smulig deg. Smula hälften av degen i en form med kanter, ca 20 x 25 cm, med bakplåtspapper. Det går bra med en något större form, men då blir rutorna något tunnare.

Rör ihop alla ingredienserna till fyllningen i en skål och häll ut smeten jämnt över smuldegen i formen. Smula över resten av degen.

Grädda kakan mitt i ugnen i 35–40 min. Låt den kallna i formen innan du skär den i rutor. Pudra florsocker över kakan före servering.
Servera grädde och bär till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar