söndag 24 augusti 2014

Chokladfondant med syrlig glass och bär!

Gjorde chokladfondant som fredagens efterrätt. Har nog bara gjort det en gång tidigare och då blev jag inte så imponerad, blev mer som en vanlig muffins gjord på kladdkakesmet... sedan har jag beställt det som efterrätt på flertalet restauranger och då har det varit en helt annat sak, godast chokladfondant jag någonsin ätit är utan tvekan den jag fick på Åkerblads i Tällberg! Hovmästaren där var (om jag nu kommer ihåg rätt förening) ordförande i Svenska Chokladakademin och han kunde sin sak vad gäller choklad kan jag säga!

Hade läst på lite inför detta försök att baka dessa omtalade chokladfondanter och kan väl konstatera att choklad med hög kakaohalt, 60-70%, är att föredra (ingen nyhet direkt) men sedan tricket att få dem så där krämiga och rinnande inuti medans skorpan på dem är lite kak-krispig då är det en kombination av frys och varmluft som gäller!

Jag gjorde i ordning dem ett par timmar innan gästerna kom, plastade in dem och ställde dem i frysen. Sedan, ungefär samtidigt som du drar på ugnen för att värma upp den, då tar du fram dem ur frysen och låter dem stå på köksbänken tills det är dags att grädda dem. Har du varmluftsugn använder du den funktionen och sedan är det bara att hålla koll på dem tills du ser att det börjar bilda en hård, lite upphöjd yta, den ska börja spricka lite. Gör gärna någon extra som du kan laborera med och testa baktiden. Baktiden beror ju som sagt helt och hållet på hur stora formar du använder.



Jag använda rätt stora formar, sorten man oftast gör Creme Brulee i. Hade inte riktigt bestämt om jag skulle servera dem kvar i själva formen eller försöka stjälpa upp dem på en tallrik - det berodde helt och hållet på om det skulle fungera att stjälpa upp dem eller ej, haha... För att hjälpa fondanten att släppa från formen smorde jag in dem med smör och "mjölade" dem med siktat kakao. 

De släppte hur enkelt som helst ur formarna, strålande!!

Recept

4-8 port

Chokladfondant:
200 g mörk kvalitetschoklad, 60-70%
200 smör
4 ägg
2 dl socker
1 dl kakao
1 dl vetemjöl

Smält smöret försiktigt i en kastrull på spisen, bryt ner chokladen och låt allt smälta samman.
Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner chokladsmöret i äggsmeten. Sikta ner mjöl och kakao så du inte får med några klumpar.

Smöra valda formar och antal och täck insidan med ett tunt lager siktat kakao. Fördela smeten i formarna (jag fick 5 st formar, vi var 4 personer som skulle äta så då fick jag en experimentform att testa med).
Plasta in varje form och ställ i frysen ett par timmar.

När det är dags att grädda dem, ta ut dem ur frysen samtidigt som du sätter på ugnen. 200 grader varmluft eller 220 grader vanlig ugn. Räkna med en gräddtid på 7-12 minuter beroende på storlek på form och hur din ugn fungerar. Jag tror jag lät mina stora formar vara inne i ca 9 minuter i varmluft men bara hålla ett öga på dem och testa, testa!

Gräddfilsglass:
500 g vaniljglass av bra kvalitet
1 dl gräddfil

Rör ihop detta till en jämn smet och servera det till fondanten. 

Garnering:
florsocker, siktat
bär, t ex färska hallon och blåbär

Stjälp upp fondanterna försiktigt på fat, lägg på en klick glass, sikta över lite florsocker och strö över lite bär.
Servera genast!


Så himla gott det blev! 
Tyvärr var vi alla så mätta efter maten så ingen av oss orkade äta upp hela fondanten, haha.. men så var de rätt stora också men vi gjorde vårt bästa!
=D

Psst.. servera gärna något sött dessertvin till! Jag valde italienska Nivole som är lite mousserande, passade väldigt bra till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar