söndag 7 oktober 2012

Janssons Frestelse

Tillhör ni skaran som tycker att Janssons Frestelse bara hör högtider som jul, påsk och midsommar till? 
Det gör inte jag - jag älskar Janssons Frestelse och kan äta det i tid och otid! 
 
Lika gott att äta när den är precis uttagen från ugnen som kylskåpskall på knäckebrödsmacka dagen efter, mums säger jag bara! 
 
Men att göra en god Jansson är inte alldeles rätt - det rätta trixet heter MASSOR av ansjovis och äkta grädde!!! Det är ju liksom det som sätter den härligt salta smaken...
 

 
Recept

ca 10 normalstora potatisar av mjölig sort
1 gul lök
2 burkar färdigrensad ansjovis á 125 gram
3 dl grädde
ströbröd

Sätt ugnen på 225 grader.
 
Skala potatisen och strimla i en matberedare.
Skala och skär löken i mindre skivor/bitar.
 Öppna ansjovisburkarna och spar spaden i ett glas så länge.
 
Varva potatis med ansjovis och lök, avsluta med ett lager potatis.
Häll över grädden och sedan ansjovisspaden. Strö lite ströbröd över och grädda i ugnen i ca 50 - 60 min eller tills potatisen blivit mjuk.
 
 
 När vi äter Janssons Frestelse tillsammans med köttbullar och rödbetor, supergod kombo! 


 
Drycken fick bli ett härligt Ungerskt Citronöl som mina föräldrar hade med sig hem från sin Europatur här senast. Smakar ungefär som man hällt i lite citrondricka i en öl - fantastisk blandning om ni frågar mig! 
 
Har ni vägarna förbi Ungern så kom ihop detta tips, lovar att kommer gilla det! =)

~~~~~~~~~~~~~~~~


2 kommentarer:

  1. Lustigt! Jag har också ätit Jansson i dag! Hade turen att bli bjuden på "minijulbord" till lunch, och shit va gott det var...gilla, gilla, gilla :-)

    Ha ett bra slut på veckan, och en bra start på nästa!
    Kram Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilket sammanträffande! Visst är det grymt gott!

      Ha en bra vecka du med söta Lina. Kommer nog in en sväng till dig imorgon, om du jobbar?

      Kram!

      Radera