söndag 15 september 2013

Minipajer med roquefort

Hoppas ni har haft en bra helg!

Igår hade vi några vänner över på lite mat, testade en ny förrätt -
Minipajer med roquefortost
riktigt goda små munsbitar fast jag hade nog önskat 
att de smakade ännu mer av roquefort så nästa gång dubblerar jag ostmängden!
I receptet jag presenterar kommer jag skriva den mängd jag tycker passar bäst.
=)

Till varmrätt bjöd vi på ugnsbakad lax med sherrysås och duchessepotatis...
kan bara inflika att nu vet jag vad äggulorna gör för dessa läckra potatistoppar... 
det gör dem TOPPIGA... 
mina blev platta som potatisplättar efter en stund i ugnen... jag hade nämligen glömt äggulorna...
:-/
Haha, ja, ja så kan det gå ibland, och så sägs det att i matlagning kan man lägga till och dra ifrån men inom bakning bör man hålla sig till receptet då det mer är en kemifråga i många fall, det kan tydligen matlagning också vara ibland!
=P

Här kommer i alla fall receptet på Roquefortpajerna!

Recept

16-18 minipajer
Pajdeg:
2,5 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl kesella
Hacka smöret och blanda med mjölet till en grynig massa, gärna i en matberedare. T
Tillsätt kesella och blanda snabbt till en deg.
Forma degen till en rulle och skär 16-18 bitar. Rulla varje bit till en boll och tryck 
sedan ut varje boll till en rund platta, lägg varje platta i varsin aluminiumform.
Ställ formarna i kylen i ca 30 min.

Fyllning:
3 ägg
3 dl mjölk
1,5 dl riven västerbottenost
200 roquefortost
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Vispa ägg och mjölk, tillsätt salt och peppar och rör sedan ner västerbottenosten.
Smula roquefortosten i mindre bitar och fördela i varje form. Häll äggstanningen över.

Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min, de ska få lite färg.
 Så här långt kan man förbereda och sedan värma på dem utan form precis innan servering.
Jag serverade pajerna med lite grovt uppskuren rucola, röd paprika, plommontomater och lite hackad rödlök som jag vände runt i lite olivolja och balsamicocremé, gottegott!

Tips på välkomstdrink!

Cosmopolitan men med Absolut Pear, 
jättegott!


Päroncosmo:
2 cl cointreau
2 cl absolut pear
tranbärsjuice
limesaft och klyfta
is
Blanda spriten, fyll på med tranbärsjuice och lite limesaft.
Dekorera med en limeklyfta och lite is.
Servera!

 Fick en sådan fin lykta av gästerna!
En del av intäkterna går till Barncancerfonden, fin lykta och fin gest!
<3<3<3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar