tisdag 17 juli 2012

Lite bilder från Stockholmsresan...

Hade en underbar tripp till Stockholm i helgen - jag och Magnus bokade två nätter på Clarion Hotell Tapto, ligger på Östermalm vid det gamla militärområdet, till riktigt förmånligt pris genom Nerikes Allehanda.Vi hade inga speciella planer annat än att BARA VARA!

Otroligt trevligt och välkomnande ställe måste jag säga, snyggt och fräscht, supertrevlig personal och förutom frukost ingick även eftermiddagsfika OCH middag på kvällen!



Härlig relaxavdelning med både gym, ång -och vanlig bastu. Fritt att användas!



Myspys i Gamla Stan
Ett glas rött på Glas 19 - nice place och superskön snubbe som ägde stället!


God räkmacka på Schweizer Konditoriet, också i Gamla stan

Även om kvällsmaten ingick på hotellet och den smakade riktigt gott på lördagen när vi provade den ville ändå vi passa på att gotta oss lite extra sista kvällen. Vi började leta runt efter någon bra Italiensk restaurang i närheten och tillslut föll valet på Il Conte på Grevgatan, ägdes av familjen Ingrosso tidigare. Hade ingen aning om vad man skulle förvänta sig så det var spännande när första rätten kom in!

Redo för middag med hjärtat <3

ANTIPASTI
CORNETTI DI PROSCIUTTO CON CREMA DI ASTICE
Parmaskinksrullader med hummerkött, majonnäs, dill och pressad citron.

Ursäkta bilden på en halväten rätt men jag var så ivrig att hugga in så jag glömde att ta kort först! =D

En enkel rätt men ack så god!

CARNI
ENTRECÔTE DI VITELLO
Gödkalv entrecôte med calvadossås. Som tillbehör kunde man välja mellan chevregratinerade rödbettor eller potatisterrin, jag valde det förstnämnda och Magnus potatisterrinen - båda lika goda!
(Här hann jag ta en bild innan jag högg in, haha..)

Något annat som var riktigt riktigt gott var rödvinet vi beställde in på inrådan från servitrisen...
Smakrikt vin, påminde väldigt mycket om ett Amaronevin. Jag var direkt tvunget att kolla om det fanns i Systembolagets sortiment och hittade det som beställningsvara - nr 75801 och kostar 169,- så pyttelite mer prisvärt alternativ till många Amaroneviner.

DOLCI
CHEESECAKE DI CIOCCOLATO
Bakad mjölkchokladcheesecake kryddad med vanilj samt hallonreduktion och en dubbelespresso

Var sugen på något chokladigt och den här biten av både det och fräschören av hallonen, mums, mums!

Helhetsintrycket restaurangen gav var att det är ett ställe man gärna går till när man vill ha lite lugnt och mysigt runtomkring sig med skön, avslappnad personal som verkar veta vad de pratar om, både ute i restaurangen och inne i köket. Allt var väl tillagat och med bra råvaror.

Riktigt bra ställe med andra ord!

Måndagen var det dags att åka hem igen och jag ville gärna ta genvägen via Vingåker för att besöka Iitala Outlet och Factory Outlet. Som ni vet slog jag ju till på 4 st Iitala rödvinsglas Essence på NK. Var nyfiken att se om man kunde göra ännu bättre kap på Outleten men just de glasen kostade lika mycket där så det blev en fin skål i serien Kastehelmi. Har några ljuslyktor i den serien och gillar verkligen de där "vattendropparna" som de är dekorerade med... =)

Så när vi kom hem blev det lite grillat och invigning av den nya skålen, perfekt för en liten sallad eller till chipsen! De nya Essence-glasen fick också vara med! Jag vet, jag är en nörd när det gäller glas och porslin, haha... =P

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar