torsdag 5 juli 2012

Kassler och spenatsallad

God kväll på er!

Nyss hemkommen efter en skön kvällspromenad med min kära. Bäst att passa på att njuta av de ljusa kvällarna och värmen som råder just nu...

Har ni varit in och kollat på Icas billiga veckorecept denna vecka? Massor med smarriga saker! Ni tror väl snart att jag är sponsrad av Ica eller något men kan inte låta bli att tipsa om dessa menyer. Det är ju så smidigt!
  I måndags provade vi att göra Kassler och spenatsalladen som de hade som förslag. Som vanligt lade jag till lite extra... ;)


Recept
900 g färsk potatis
5 soltorkade tomater i olja
1 rödlök (jag hade ingen så jag använda schalottenlök)
1 msk dijonsenap
3 msk olivolja
2 msk vatten
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
100 g färsk spenat
ca 500 g skivad kassler

Jag strödde även över lite hackad persilja och skar ner 3 st tomater och ärtskott och blanda ner.

Skrapa och skölj potatisen och koka den mjuk.
Strimla tomaterna. Skala och skär löken i tunna klyftor.
Lägg senapen i en skål. Tillsätt oljan lite i taget under vispning och vispa ner vattnet. Pressa i vitlöken och smaka av med salt och peppar.
Lägg den varma potatisen i en skål tillsammans med tomater och rödlök. Blanda ner dressingen. Vänd ner spenaten.
Skär kasslern i strimlor och vänd ner dem i salladen.

Ibland har de verkligen superbra recept på Icas Billiga vecka och denna vecka var en bra sådan. Har även provat deras Kyckling med rosmarin och socke ärtor och idag blev det Färs i pita och gurkyoghurt, verkligen supergott båda två - med mina egna små tillägg naturligtvis... ;-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar