måndag 2 juli 2012

Himmelska chokladbiskvier

Sitter här och filar på ett träningspass jag ska hålla i morgon, ska bli kul och kommer gå i CrossFit-anda... Något annat som är kul är att se att antalet besökare här på bloggen ökar! Jag passar på att välkomna både gamla och nya läsare! =)

Känner att jag vill dela med mig av en riktig gotte-gottegrej idag, nämligen chokladbiskvier! Kanske inte så vanligt att man slänger ihop själv med det är sååå värt det, lovar att dina gäster blir imponerade! Smakar helt annorlunda mot de man köper (om de inte är bakade på konditori möjligtvis) dvs MYCKET GODARE...


Recept
Tid: ca 2 h

Bottnar:
275 g mandelmassa
1½ dl socker
2 äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan grovt med ett rivjärn. Blanda med sockret och äggvitorna, vispa till en pösig smet.
Spritsa eller klicka ut smeten till små runda kakor, ca 4 cm i diameter, på bakplåtspapper. Låt dem stå på plåten ca 30 min i rumstemperatur. 

Grädda bottnarna i mitten av ugnen, ca 15-20 min. Låt dem kallna på plåten och lossa dem försiktigt.

Fyllning:
250 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
3 msk päronkonjak

Rör smör, florsockret och vaniljsockret till en pösig smet. Tillsätt äggulorna, en i taget. Smaksätt med päronkonjak. 

Bredd krämen på kakornas undersida (den platta sidan) och forma en rund topp. Jag tycker det går bäst med en vanlig bordskniv. Ställ kakorna i kylen i 30 min eller i frysen 15 min så att de blir riktigt kalla.

Garnering:
150 g mörk choklad
10 g kokosfett (med andra ord, pyttelite!)

Smält chokladen och kokosfett i micron eller i vattenbad. 

Doppa krämsidan på kakorna i chokladen. Låt stelna i kylen innan servering eller paketering. Bäst är att frysa biskvierna tills de ska ätas, hållbarheten är då ca 3 mån. Tina långsamt i kylen.

Lycka till!



5 kommentarer:

  1. ohhh så goda dom var yvonne pira

    SvaraRadera
  2. Hembakta är så otroligt mycket godare! Nackdelen är den långa tiden det tar att bak dom. För mig tar det ca 3 timmar med all väntetid.

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera
  3. Ja det tar lite extra tid men ibland är det värt den tiden! =)

    SvaraRadera