måndag 20 augusti 2012

Pastagratäng med fläskfilé

Oj oj oj... sitter här med magen i fyra hörn sent på kvällskvisten!

Blev en festligare måltid så här på måndagskvällen - ville ju prova den nyköpta gratängformen! =D

Det här receptet kommer från min kära svägerska Marie (igen ;-)...) och det bjöd hon på när det var cykelfesten senast. SUPERGOTT!!

Förutom att Marie har justerat receptet något så har även jag donat lite med det och jag bjuder på min version... ni vet väl att recept bara ska användas som en vägledning och som tips och råd... sen filar man till det efter eget tycke och smak... förutom när det gäller bakning då som mer är en kemisk blandning, där ska man passa sig för att trixa för mycket med receptet!



Recept
4 pers

300 g penne rigate
1 pkt bacon
500 g fläskfilé
1 rödlök
200 g färska champinjoner
1-2 knippor bladpersilja
5 soltorkade tomatskivor
1-2 pressade vitlöksklyftor
smör/olja att steka i

  2,5 dl matlagningsgrädde el vanlig grädde
  1dl vatten
1-2 msk maizena
2 msk oxfond
 1 dl rödvin
1 msk soja (för färgens skull)
1 msk balsamico
salt & nymalen svartpeppar
2 dl riven ost, smakrik


 Koka pastan

Strimla baconet och stek det knaprigt i stekpannan. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper. Torka ur stekpannan.

Skär bort ev hinnor på köttet och skär det i strimlor. Skala och strimla rödlöken och soltorkade tomatskivorna. Skär svampen i bitar. Hacka persiljan. Bryn köttet i smör/olja i en stekgryta, salta och peppra.
Tillsätt lök, svamp och hackad persilja (spar lite till garnering) och tomatstrimlorna och fräs under omrörning till löken börjar mjukna. Pressa över vitlöken och vänd runt ett par gånger. 

Blanda grädde, vatten, fond, rödvin, soja och balsamico och häll i stekgrytan.

Sjud grytan i ca 5 min, tills såsen börjar tjockna något och köttet är genomstekt. Smaka av med svartpeppar och eventuellt lite salt. Kanske behövs också ytterligare någon droppe koncentrerad fond.
(jag läste receptet lite för dåligt så jag kokade ihop såsen i stekpannan och hällde sedan detta över allt direkt i formen, gick bra det med).

Blanda pastan och såsen i en stor bunke och häll sedan över allt i en stor ugnssäker form. Strö över riven ost, jag använde västerbottenost. Sätt in i ugnen och gratinera ca 10 min i 225 gr.

 Strö bacon och persilja över den färdiga gratängen och servera med en blandad grönsallad.


Både formen och maten fick klart godkänt av både stora och små!

Perfekt mat att bjuda på om man är många och går att förbereda i god tid och sedan bara koka/blanda ihop innan det ska in in ugnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar