torsdag 30 maj 2013

Morotssoppa - gott så det förslår!

Har ni aldrig gjort morotssoppa tidigare så tycker jag ni ska testa nu!
Gjorde det för första gången igår och det var ju jättegott!

Roligt var det när svärmor ringde strax innan lunch idag och talade om
att hon hade morotssoppa om vi ville komma förbi och äta lite, haha...
snacka om sammanträffande!
=D

Recept

4 port

0.5 liter (ca 4 st) rivna morötter
1 purjolök, fint strimlad
1 l vatten
½-1 dl vitt vin
2 hönsbuljongtärningar
200 g färskost med vitlök
svartpeppar och salt
gräslök, hackad

Tips är att ha i lite räkor precis innan servering.

Grovriv morötterna och skiva purjon. Fräs detta i en stekpanna tills de mjuknat något.
Häll över fräset i en en rymlig kastrull och slå på vattnet, koka ca 5 min.
Tillsätt buljongtärning, färskost och vitt vin. Rör om tills osten smält.
Smaksätt med salt och peppar.

Jag mixade soppan lite för att få en lite jämnare konsistens men bara lite grann, 
gillar när det finns lite tuggmotstånd kvar i soppan.

Toppa med lite gräslök och räkor om man vill.
Gott tillbehör är äggsmörgås med chilimajonäs och en massa dill!

Nu ska jag ut i den fina kvällen och placera mig på verandan, vilken sommardag vi fick idag!
Vankas grillad kyckling med fetaostsås och bulgursallad... och ett litet glas rött...det är ju ändå torsdag...
;-D
~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar