torsdag 2 maj 2013

Färsbiffar i gräddig tomatsås

Nog för att mina barn föredrar den hederliga köttfärsbiffen med potatis och brunsås
men ibland tycker jag det är kul att göra en annan variant, då brukar jag göra denna, med b la krossad
tomat, hackad rödlök och basilika... tillsammans med t ex qinoa blir det en mättande och nyttig måltid.

 Recept

4 pers

400 g köttfärs (jag använda älgfärs)
1 tsk salt
½ msk oxfond
1 krm svartpeppar
1½ msk potatismjöl
1 dl mjölk
Ev. lite chiliflakes eller chilipulver

Sås:
1 fpk finkrossad tomat (500 g)
1 dl mellangrädde
1 tsk soja

Garnering:
 1 hackad rödlök
1 kruka färsk basilika
oliver

Blanda färsen med salt, peppar, potatismjöl och mjölk. Forma till 4 stora biffar.
Stek biffarna i smör/rapsolja tills de är genomstekta.

Häll på finkrossad tomat, grädde och soja över biffarna i stekpannan. 
Låt detta puttra ett par minuter.

Vid servering strö över rödlöken, hackad basilika och toppa med oliver.
Jag brukar även strö över lite av basilika och rödlök i såsen när den står och puttrar,
så ger det lite fylligare smak.

 
Servera qinoa eller ris till. 
Sallad med lite fetaost i är också gott att ha till!
 
~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar