onsdag 28 augusti 2013

Äppelpaj med vit choklad

Nu äntligen har jag fått hem mina små mini-pajformar!
Därför var jag bara tvungen att testa receptet som fick mig att göra slag i saken 
och köpa dessa formar... har varit fler tillfällen då jag gärna haft små miniformar så 
de kommer säkert bli välanvända!

Gillar att servera efterrättspaj uppdelat i små formar - alla får sin egna lilla paj...
=)

Recept

6 små formar eller 1 stor

2-3 st äpplen, gärna syrliga
100 g smör
2 dl vetemjöl
250 g valnötter
1 msk vaniljsocker
½ dl socker
100 g vit choklad

Garnering:
Mynta eller citronmeliss

Tillbehör:
Vaniljglass

Sätt ugnen på 225 grader.

Smörj formarna/formen.
Skär äpplena i skivor, skär utanför kärnhuset, det vill vi inte ha med.
Mixa smör, mjöl och valnötter i en matberedare. Tillsätt vaniljsocker och socker
och blanda ihop till en smulig deg.

 Fördela  smuldegen i formarna... 

... och lägg äppelskivorna i fint mönster ovanpå.

Grovhacka chokladen och strö över.
Grädda pajerna mitt i ugnen i 10-15 min. Var lite försiktig så chokladen inte
blir bränd, sänk värmen något i så fall.

Låt svalna något.

Garnera med mynta eller citronmeliss och servera med en kula god vaniljglass.

Väldigt gott med så mycket valnötter i, ihop med den vita chokladen blir det nästan
lite kolasmak över det hela...

Mumsfillibums!

Ett litet tips...

... måste bara visa bästa stavmixern vi köpte för ett tag sedan, alla möjliga tillbehör!
Bland annat denna bunke med skärblad i botten, bara plugga in stavmixermotorn i locket, funkar precis lika bra som en stor matberedare fast mycket smidigare!

Andra tillbehör som följde med var b la visp, hackare och grönsaksskivare.

Med den här behöver man knappt en vanlig matberedare!
Att tänka på är att köpa en stavmixer med en stark motor som orkar med lite motstånd.

=)

Toppen, toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar