fredag 16 augusti 2013

Ugnsrostad sötpotatis med lax & feta

Här kommer en variant på
Ugnsbakade rotfrukter med feta & lax 

Denna gång har jag bytt ut och lagt till lite ingredienser som sötpotatis  och svart quinoa. 
Sötpotatis visade sig vara en riktig höjdare!

 Recept

4 pers

600 g laxfilé 
1-2 portioner svart quinoa
300 g rödbetor
300 g sötpotatis
300 g rotselleri
1 röd lök
4 msk olivolja
1 tsk torkade örter, jag använde rosmarin & timjan
salt & peppar
150 g fetaost
Citron
Sätt ugnen på 225 grader.
Koka quinoa enl anvisning på paketet. (Den svarta varianten är rätt mycket hårdare i konsistensen så jag
brukar koka ca dubbel tid). Ställ åt sidan när det är klart.

Skala rotfrukterna och skär dem i lika stora bitar. 
Lägg dem i en ugnsform/plåt och häll på olivoljan. Strö över örterna, salta och peppra efter smak.
Stek i ugnen ca 15 min, rör sedan om och stek i ca 10 min till. Tillsätt då även rödlöken skruven i klyftor.
 
Sänk nu temperaturen till 200 grader och ställ in en ugnsform med laxen som du saltat och pepprat.
Fortsätt tillaga rotfrukterna tillsammans med laxen i ca 10-15 min till.
När allt är färdigt, strö över quinoa och smula över fetaosten på rotfrukten.
Pressa citronsaft över laxen.

Mums!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar