lördag 1 februari 2014

Browniefudgecheesecake

Har gjort en hel del olika varianter av chokladkakor senaste tiden, finns ju en uppsjö av olika sammansättningar, kul att testa lite och se om man hittar en ny favorit... den här kakan fick jag inspiration till från ett annat recept men jag har gjort min egen variant. 
Philadelphiaosten i mitten blir ju sååå gudagod!!!!

  Recept

ca 12 bitar

Cheesecakefyllning:
300 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl socker

Rör ihop tills allt blandat sig. Ställ åt sidan så länge.

Browniesmet:
2 ägg 
100 g smör
2 dl socker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl grovhackade valnötter eller pecannötter

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret i en kastrull, låt svalna något. Tillsätt smöret i äggsmeten och vispa tills det blandat sig. Blanda ihop mjöl, kakao, bakpulver, salt och nötterna, blanda ner i smeten och vispa/rör runt tills allt är ordentligt blandat.

Häll häften av smeten i en springform med bakplåtspapper fastklämd i botten (man behöver inte smörja in kanterna). Bred sedan över cheesecakefyllningen försiktigt med hjälp av en slickepott. Sedan på med resten av browniesmeten, bred ut så det täcker ut i hela formen. 

Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader, ca 25 minuter. (jag gräddade min i 30 min men då blev den inte så kladdig och det vill man ju åt!).

Låt kakan kallna så den stelnar till.

Sedan ska det vara en fudgeglasyr på toppen enligt det recept som jag utgick ifrån, den innehåller mycket florsocker och är absolut god MEN jag undrar om inte en mörk chokladfudge skulle slå även lite högre så därför kommer jag nu dela med mig av två alternativ så får ni välja själva vilken ni vill göra!

Alt 1. Fudgeglasyr:
40 g smör
1 msk mjölk
1½ dl florsocker
2 msk kakao
flingsalt
1 dl valnötter eller pecannötter, grovhackade

Smält smöret med mjölken. Rör ner florsocker och kakao. Sjud några minuter och bred sedan glasyren över kakan. Strö över lite flingsalt och de grovhackade nötterna.

ELLER

Alt 2. Chokladfudge:
1½ dl vispgrädde
1½ dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk kvalitetschoklad, 70%
75 g smör
flingsalt
1 dl valnötter eller pecannötter, grovhackade

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll/bred över kakan, strö på lite flingsalt och de grovhackade nötterna.

Låt stå i kylen, gärna över natten, och servera den kall med en klick grädde


Himmelskt god!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar