söndag 9 december 2012

Godaste lussebullarna!

Tidigare har jag gett er recept på de GODASTE pepparkakorna - 
nu ger jag er de GODASTE lussebullarna! ;D

Att baka lussebullar, eller bullar överhuvudtage,t som inte blir torra och för tunga är en konst, tro mig!
Hemligheten är att inte ta för mycket mjöl, låt degen få vara lite klibbig inuti men ändå nog mjöl för att enkelt kunna arbetas med. Det kräver en del testbakningar innan man hittar rätta feelingen... och använd för guds skull riktigt smör och röd mjölk, hör sen! =)

Det här receptet innehåller också kesella mager kvarg vilket bidrar extra till dess saftighet.


Recept
ca 35 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella mager kvarg
1 g saffran (2 påsar)
1½ dl socker
½ tsk salt
15-17 dl mjöl

ägg & russin

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Ta gärna hjälp av en termometer.

Häll degspaden över jästen och rör om så jästen löser upp sig. 
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och ca 15 dl av mjölet.
Arbeta ihop tills degen blir blank och smidig och börja släppa från bunkens kanter.
Tillsätt lite mer mjöl, lite i taget, om det ser ut att behövas.

Låt degen jäsa i 40 min under bakduk.
Arbeta degen en stund till i assistenten, peta på degen och känn efter om den känns för klibbig, tillsätt då lite mer mjöl, pyttelite i taget.

Arbeta sedan degen med händerna på bakbord, är den för klibbig tillsätter du lite mer mjöl igen. Kom ihåg att degen ska vara lite klibbig inuti! Och aldrig mer mjöl än max de 17 dl som det står i receptet. 

Baka ut degen till lussebullar eller något annat trevligt!


Tryck ner russin där du tycker det passar. 
Låt jäsa igen ca 30-40 min under bakduk.

Pensla dem med uppvispat ägg och grädda i ugnen 225 grader i ca 5-8 min.

~~~~~~

Vi passade på att värma lite glögg och ta fram lite av pepparkakorna vi bakat tidigare och njöt i fulla drag av de nybakade lussebullarna! 


Som min dotter sa: -Mamma, de här är nog typ de GODASTE lussebullarna jag någonsin ätit!

Det vill inte säga lite med tanke på att hon jobbar extra på ett café! ;-))

Önskar er en mysig 2:a advent!

~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar