måndag 3 december 2012

Saffranscheesecake

Brrrr vad KALLT vi har det nu!! Tittar på termometers och den visar -18, det är minst -10 för mycket enligt min mening! Här eldas det för fullt i alla kaminer för att hålla kylan borta från insidan av huset... det är nog många som gör det idag.

Håller på att pilla lite på bloggens layout... känner att det är dags för lite förnyelse... tänkte ge mig på att uppdatera headern också här framöver. Hoppas ni tycker om förändringen!

Idag tänkte jag lägga ut receptet på saffranscheesecaken jag gjorde till lördagens Glöggfest. En riktig vacker skapelse med en fräsch smak och lagom mycket saffran i.


Recept
ca 10 bitar

Botten:
 150 g pepparkakor (ca 15 st)
60 g smör

Mellanskiktet:
500 g kesella gourmet
3 st ägg
1 ½ dl socker
½ g saffran (1 kuvert)
1 citron, rivet skal

Övre skiktet:
400 g creme fraiche
3 msk socker
1 msk vaniljsocker

Dekoration:
Passionsfruktskärnor och physalisfrukter

Sätt ugnen på 200 grader.

Mixa pepparkakorna tillsammans med det smälta smöret till en jämn deg.  Tryck ut detta i botten på en springform. 
Förgrädda pepparkaksbotten i 5 min.

Sänk värmen till 180 grader.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner kesella, rivet citronskal och saffran. Låt smeten dra i 15 min så saffransmaken hinner komma fram ordentligt. 

Häll fyllningen i pajskalet och grädda tills fyllningen stelnat, ca 35 min.

Låt kakan svalna ordentligt.
Rör ihop creme fraiche, socker och vaniljsocker och häll detta över kakan.
Grädda i ugnen igen, ca 6-7 min.

Låt kakan svalna, förvara i kylen och dekorera den straxt innan servering med passionsfruktskärnor och physalisfrukter i något fint mönster.




Rolig variant till det traditionella saffransbrödet!

~~~~~~~~~~~~~~~~










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar