måndag 18 februari 2013

Gräddig lax med grönsaker

Hoppas måndagen behandlat er väl!

Här i huset har vi en febrig sjukling, de har löst av varandra och nu är det Magnus tur...
bara jag som klarat mig än så länge, peppar, peppar...gaahh!

Kvällens middag fick bli ett laxrecept som har blivit lite av en favorit, smakrik dijonsenap
sätter karaktär på rätten!


Recept
4 pers

400 g lax
1 röd paprika
1 gul/grön paprika
2-3 morötter
1 purjolök
5 dl matlagningsgrädde (ja i det här kör vi den varianten)
1-2 msk dijonsenap
2 kvistar färsk rosmarin (går bra med torkad också, ta då ½-1 tsk)
salt & svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. 
Skala morot och skiva i tunna skivor på t ex ett rivjärn. Strimla purjo och paprika.
(jag missade köpa purjo men tog 3 st schalottenlök istället, minst lika gott!).
Fräs grönsakerna i en stekpanna tillsammans med lite olja tills det blir lite mjuka.
Salta och peppra lite. Lägg i botten på en ugnsform.

Lägg laxbitarna över grönsakspytten, salta och peppra dessa också.

Blanda grädde med dijonsenap och finhackad rosmarin. Häll över laxen och grönsakerna.

Skjuts in i ugnen i ca 20-25 min.

Servera kokt eller pressad potatis till. En bit knäckebröd till passar också bra.

Så gott, så gott!

Nu blir det TV-kväll - Familjen Annorlunda och sedan Top Model Sverige.

Ha en skön kväll, kramis!
~~~~~~~~

2 kommentarer:

  1. Hej Cecilia! Vi hade 12 middagsgäster ikväll och jag gjorde den här huvudrätten med lax i ugn. suuuuperuppskattad! Tack!!

    Kram- Helena (24sevenbyboback)

    SvaraRadera
  2. Hej Helena!

    Åh vad kul att höra att det blev bra! Toppen! =))

    Kram, kram!

    SvaraRadera