lördag 1 september 2012

Gulaschsoppa med köttfärs

Igår kändes det verkligen som höst men idag har solen värmt oss fint, en riktig brittsommardag!

Gjorde en riktigt höstsoppa igår - gulaschsoppa, värmande, mättande och så god!

Receptet kommer från självaste MatTina och jag har gjort det MÅÅÅÅNGA gånger....brukar göra dubbel sats, när man ändå håller på, så det räcker till en lunch sedan också.

Svårt att göra soppan rättvisa på bild, inte alla maträtter som är tacksamma att fota!

Recept
4 personer

1. Slå upp ett glas vin och börja hacka grönsakerna... ;D

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
1/4 rotselleri
3 råa potatisar
200 g nötfärs
2 tsk paprikapulver
1 ½ tsk mejram
1 ½ tsk kummin
2 msk tomatpuré
1 burk krossad tomat
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
Sen brukar jag smaka av med lite sambal oelek och salt

Hacka löken, tärna resten av grönsakerna. Bryn detta tillsammans med köttfärsen. Tillsätt kryddorna och tomatpurén, rör om.

Häll sedan på krossad tomat och vatten, smula ner buljongtärningarna.

Låt soppan koka i ca 20-25 min och smaka av med sambal oelek och salt.

Servera ett gott bröd till och en klick creme fraiche.

Smakar mums en ruskig höstkväll!

IDAG däremot känns det mer som sommar så då passar vi på att grilla - kycklingfilé, majskolvar och till det en potatisgratäng. Slänger ihop en god fetaostsås också, recept på den hittar ni här.

Till efterrätt blir det glass i stora lass! Måste inviga nya glasskopan ju! Köpte hem sådana där frasiga härliga rånrullar fyllda med choklad också, mmmmmm!


Skön lördag på er! <3

2 kommentarer:

  1. Jättehärlig matblogg!! Jag tänkte laga detta ikväll och undrar vilken typ av kummin man ska ha i? Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och förlåt mitt sena svar! Har varit fullt upptagen med att röja sonens rum idag så datorn har fått så själv! =)

      Det är vanlig kummin (som små korn) och inte spiskummin man ska ha. Används ofta i bröd vet jag.

      Hoppas soppan blev bra vilket du än använde!

      Tack för att du gillar min blogg! =)

      Radera