söndag 30 september 2012

Jordgubbscheesecake

Dagens tårta blev en jordgubbscheesecake, receptet har funnits i min ägor länge med det var första gången jag provade att göra den nu. 

Kanske lite somrig men ville ha något fräscht och varför inte försöka hålla kvar sommaren lite...? (sommaren som aldrig var här...).


Recept
8-10 port

3 dl skalad och skuren rabarber (à 66 g)
1 dl strösocker
3 dl tjock vaniljkräm t ex marsánkräm
2 färdiga tårtbottnar
1 l jordgubbar
200 g naturell färskost av philadelphiatyp
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
6 gelatinblad
1/2 l blandade färska bär till garnering
 
Koka rabarbern med sockret till en mjuk kompott. Låt kallna. Blanda den med vaniljkrämen, hemlagad eller tillagad enligt anvisning på förpackning.
Lägg den ena tårtbottnen i en form med löstagbar kant. Bre på rabarber- och vaniljsmeten. Lägg på den andra tårtbottnen.
Snoppa och mixa jordgubbarna släta med stavmixer eller i matberedare.
Vispa ihop färskost, vispgrädde och socker till en slät massa. Vänd ner de mixade jordgubbarna i ostsmeten. Vispa slätt.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 10 minuter. Ta upp och smält dem i en kastrull på svag värme. Rör ner gelatinet i lite av jordgubbssmeten. Blanda ner resten av smeten. Häll smeten ovanpå tårtan. Ställ kallt 2–4 timmar.
Garnera tårtan med de färska bären strax före servering.
 


 Nya tårtfatet från Mateus kom väl till pass! 

 Grabbhörnan, fast här fattas det tre stycken...

Fina presenter, härliga formar, presentkort, cool bricka och den bästa presenten låg i kortet från kära mor och far men vad det var håller jag för mig själv - VÄLDIGT glad blev jag i alla fall! <3

 Min kära svägerska tyckte denna coola bricka från Ernst passade mig bra just för att jag ALLTID har skor på mig... för Ernst är det ju snarare tvärtom, haha...

Nu står det vackra blommor överallt i huset, det här är en av buketterna. Behöver jag tillägga att jag gillar ROSA!? ;-))

~~~~~~~~~~~~~~

Ha en fin söndag, själv ska jag gå ut och ta tillvara på solljuset!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar