torsdag 20 september 2012

Kyckling med grönpepparsås

Idag har vi haft lite mystorsdag då barnen åker hem till sina andra föräldrar imorgon... vissa veckor går sååå himla fort så det känns som man knappt hunnit prata och umgås innan det är dags för dem att åka igen... <3 

Den här veckan har verkligen bara bestått av att hinna med alla måsten, jobb, skola, träningsskjutsat, snabb matlagning (som även Alex hjälpt till med), möten, målat om i Alex rum osv, osv. Med andra ord ungefär så som den vanlig vecka ser ut hos en familj. =)

Ikväll ville jag laga lite extra god mat så jag gjorde en kycklinggratäng med grönpepparsås, suuupergod!!! Gillar verkligen grönpepparsmaken!



Recept
4 port

3-4 kycklingfiléer 
200 g färska champinjoner
1 purjolök

Grönpepparsås:
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 msk kinesisk soja
1 msk kycklingfond
1 msk fransk senap
1 msk smör
½-1 msk grönpeppar (jag tog 1 msk då jag gillar smaken!!)

Sätt ugnen på 225 grader.

Tina och skär kycklingen i mindre bitar. Stek i stekpanna tills den börjar få lite färg och är genomstekt. Tillsätt champinjoner och purjo skurna i mindre bitar och låt detta fräsa med några minuter. Häll över allt i en ugnsfast form.

Under tiden som kycklingen steks kokar du ihop grönpepparsåsen. Mortla grönpepparn något innan du tillsätter detta i såsen. Häll såsen över kycklingen och låt att gratineras i ugnen ca 20 min.

Vill bara tillägga att man naturlig vis väljer de mejeriprodukter man själv vill, en del vill hellre äta de lättare produkterna och oftast går det ju minst lika bra att använda. Jag har en förkärlek för de naturligt feta produkterna då jag tycker de känns mer naturliga och ger godare smak. Det händer dock då och då att även jag väljer lättprodukter, eller varför inte blanda, en liten kompromiss!

Servera ris och en god sallad till!

 Grönpeppar - en krydda man borde använda oftare!

Vi avslutade kvällen med att moffla i oss lite glass också, slurp!

 Glasskapelser tillverkas!

Alex kom på den coola idén att dekorera glassglaset med chokladsås INNAN man lade i glassen. Jag var inte sen att hänga på!


 Dagens inlägg får avslutas med en bild på en vacker höstblomma - cyklamen. Fick följa med hem från mataffären idag... visst är det bekvämt att matbutikerna har så mycket fina blommor nuförtiden! Perfekt för en stressad matmor... ;-)

Kram!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar