söndag 31 mars 2013

Krispig marängtårta med jordgubbar

Glad Påsk på er!
Hoppas ni njuter i fulla drag av både ledighet och det fina vårvädret vi har!

 Påskliljorna spred en härlig doft, mmmm aaah!

Igår på självaste påskafton hade vi fullt upp i huset, gäster inväntades till kvällen och innan dess skulle det piffas, lagas och äta påsklunch med mera.

Ska ge er receptet på marängtårtan jag bakade och bjöd middagsgästerna på, gjorde den förra året också vid påsk men i år fick jag den bättre krispig. Ska nämligen vara puffat ris i så jag gick och köpte just puffat, rostat ris men med det i marängsmeten blev det bara som små sega bitar... hm, inte riktigt vad jag tänkt... kom på att det förmodligen måste vara flingor Rice Krispies man ska blanda ner och jo då blev det riktigt krispigt och fint!



Recept

12 pers

Maräng:
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl puffat ris (Rice Krispies!!)

Sätt ugnen på varmluft och 130 grader.

Knäck äggen och separera äggvitan från gulan (spar gulan till fyllningen).
Vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt sockret, lite i taget och fortsätt vispa till hårt, segt skum. Vänd ner flingorna.

Fördela marängsmeten på två bakpappersklädda ugnsplåtar, lika stora rundlar. Jag gjorde mina på fri hand men det går att rita upp på pappret innan också. Gjorde mina något större än vanlig sockerkaksstorlek.
Grädda i ugnen ca 1 timme. Det kan det vara idé att byta plats på plåtarna efter 30 min. Stäng av ugnen och låt bottnarna stå kvar i minst 1 timme på eftervärmen.

Fyllning:
4 äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 citron, pressad juice
75 g smör

Lägg allt utom smöret i en kastrull.
Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att det inte kokar!!
Ta bort kastrullen från värmen och rör ner smöret.
Låt krämen kallna. 

Garnering:
3 dl vispgrädde
½-1 liter färska jordgubbar
3 st passionsfrukter

Vispa grädden. Skiva jordgubbarna och rör ner passionsfruktkärnorna så detta blandar sig fint.



Börja med att lägga en marängbotten och bred på citronkrämen. Lägg på nästa marängbotten och bred över grädden och toppa sedan med jordgubbarna/passionsfrukten.

Söt och fräsch på samma gång och nästan så jag skulle vilja påstå att den är ännu godare dagen efter man gjort den...

Ha en fortsatt skön helg!
 ~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar