söndag 10 mars 2013

Paj med soltorkad tomat

Lägger ut receptet på den paj med soltorkad tomat som jag bjöd på igår.
God att äta som en hel maträtt med sallad till, buffétillbehör eller så kan man skära den i smala tårtbitar och ha som tilltugg till fördrinken.

Gillar att det inte är så mycket fyllning så man får en rejäl kant på pajen!

Recept

Pajdeg:
125 g smör
3 dl mjöl
3 msk vatten
½ tsk salt

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop ingredienserna till en deg, tryck ut i en smort pajform och låt stå och vila i kylen i ca 30 min.
Förgrädda sedan i 10 min.

Fyllning:
200 g riven stark ost
10 st torkade tomater i olja
2 schalottenlök
2 msk basilika, färsk

Strimla tomaterna och löken, fördela i ett jämnt lager i botten. Strö också över grovhackad basilika och osten.

Äggstanning:
2 dl creme fraiche
½ dl mjölk
1 vitlöksklyfta
salt & svartpeppar

Vispa ihop ägg och mejeriprodukterna, pressa i vitlöksklyftan och smakrätt med salt och peppar.
Häll i pajskalet och grädda pajen 25-30 min i 200 grader.

Dekorera gärna med en kvist färsk basilika vid servering.

~~~~~~~~~~~~~

Nu ska jag gå och slänga mig i soffan, titta på en film och inte lyfta ett finger mer idag....
=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar