söndag 3 mars 2013

Vitchokladmousse med hjortron


Tjingeling!

I fredags provade vi en ny efterrätt. Den kommer från Halv åtta hos mig men receptet var minst sagt lite flummigt skrivet så jag gör om det lite.

I övrigt gjorde jag nästan enligt receptet själv men den vita chokladmoussen tyckte jag blev lite väl stabbig med all denna grädde (3 dl vispgrädde) så nästa gång kommer jag blanda i lite kesella för att få en fräschare smak.
Ni får versionen som jag kommer göra nästa gång,
varsågoda!

Recept
6 pers

Krispig botten:
6 digestivekex, krossade
1 msk kokosflingor
1 tsk kardemumma, malen
1 tsk kanel
1 lime, rivet skal
1 msk smör

Krossa kexen, jag lade dem i en påse och tog köttyxans släta sida och bankade loss.


Riv limeskalet, blanda nu ner alla ingredienser i en kastrull och rör om tills allt blandat sig ordentligt.
Fördela i portionsglas.

Vitchokladmousse:
100 g vit choklad
2 äggulor
1½ dl vispgrädde
1½ dl kesella

Hjortron, osockrade eller sylt
Citronmeliss

Smält chokladen över vattenbad eller försiktigt i micro. Rör om tills allt är smält, låt svalna något.
Vispa grädden löst, vänd ner kesella försiktigt. 

Vispa ner äggulorna i chokladen, chokladen får inte vara för varm! Vänd sedan ner chokladsmeten i grädde/kesellaröran.

Toppa med chokladmoussen över kexblandningen och låt stå kallt ett par timmar.

Vid servering dekorera med hjortron och citronmelissblad.
~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar