lördag 5 maj 2012

Jordärtskockssoppa med pilgrimsmussla

En dag kom min söta kollega Karro och frågade mig om jag gillade jordärtskockor. Jag tände direkt och sa att JA, kronärtskockor är ju jättegott! Nej, nej fick jag till svar, det här är JORDärtskockor! =D

Kunde inte komma på att jag någonsin ätit detta men tänkte direkt att det här blir spännande att hitta något gott recept till! Det dröjde inte många dagar innan jag hade en stor påse full med denna roliga knöl.


Då var det bara att leta recept, fanns en helt del allt välja på men föll för ett med pilgrimsmussla som tillbehör.

Recept

1 kg jordärtskockor
2 scharlottenlökar
2 msk smör
1 dl vitt vin eller matlagningsvin
7 dl grönsaksbuljong
2½ dl grädde
salt & peppar, dill

Pilgrimsmusslor (så många man vill)

Skala jordärtskockorna (lite pillrigt!) och lägg dem i lite vatten så de inte mörknar. Finhacka löken och stek i en stor gryta/kastrull utan att få färg. Tillsätt vin, buljong och jordärtskockorna. Koka i ca 15 min tills kockorna är mjuka. Mixa till en slät soppa.

Tillsätt grädden och låt koka ihop i 5 min. Smaka av med salt och peppar.

Vitlöksfrästa pilgrimsmusslor
Finhacka 4 vitlöksklyftor och blanda med ½ dl olivolja, salta och peppra. Låt musslorna torka något på ett papper. Häll oljan i en gjutgärnspanna (jag använda en räfflad panna på slutet för att få lite snygga grillränder). hetta upp och lägg ner musslorna i pannan. Stek ca 1 -4 min beroende på hur man vill ha dem.

Häll upp soppan i skålar och toppa med lite dill. Trä någon/några pilgrimsmusslor på en trästicka och lägg på¨tallrikskanten.


Till det drack vi ett väldigt prisvärt vitt vin från Österrike, friskt och fräscht och rena fyndpriset!

Leth Duett, nr 4587, pris 69,-

Vi bullade upp med lite räkor efteråt också, så gott! Räckte till lunchmacka idag också!


Älskar chili aioli, mycket godare tillbehör till räkor än den vanliga majonnäsen. Sen brukar jag även pudra över lite cayennepeppar över för att få lite extra sting, mums!!

Nu måste jag rusa och göra mig i ordning inför kvällens trevligheter! Mer om det en annan dag!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar