fredag 11 maj 2012

Utflyktspaj och härliga fredag!

Lovely, lovely Friday! Visst är det något visst med fredagar, sista arbetsdagen och man vet att man har hela helgen framför sig! =D

Det här är en riktig favoritpaj hemma hos oss (men gör den för sällan!), västerbottenost och rökt skinka sätter piff på det hela. Det bästa är att den är lika god att äta varm som kall, därför perfekt att göra som utflyktsmat.


Recept

6-8 per

Pajdeg:
250 g smör
6 dl mjöl
1 dl vatten

Hacka samman allt i en matberedare. Låt degen vila i kylen i 30 min.

Fyllning:
300 g rökt skinka
300 g västerbottenost
400 g fryst hackad spenat
6 ägg
6 dl mjölk
1 tsk salt
2-3 krm svartpeppar

Tärna skinka och ost. Tina spenaten.
Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor, tillsätt spenaten.



Tryck eller kavla ut pajdegen i en långpanna, 30x40 cm. Jag kavlar ut degen direkt i långpannan med hjälp av ett vanligt dricksglas, funkar fin fint! Sen trycker jag ut det sista i hörnen och upp på kanterna.


Nagga degen och grädda pajskalet i ugnen på 225 grader i 10 min.

Fördela skinka och ost i pajskalet och häll över spenat- och äggstanningen. Grädda pajen i ugnen i 225 grader i ca 25-30 min.

Skär pajen i rutor när den svalnat något.

Servera en god grönsallad till eller förpacka i folie och ta med på utflykten. Går jättebra att frysa också.


Hoppas ni får en trevlig fredag och att ni unnar er att äta något riktigt gott ikväll! Själv har jag inte bestämt än om det blir lasagne eller ugnsbakad lax... hmm... efterrätten är spikad i alla fall - Toscapaj med hallon & blåbär. Ska använda mina söta små pajformer igen. De är ju så fina så man MÅSTE ju bara hitta på saker så man får använda dem mycket! ;D


HAPPY FRIDAY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar