måndag 28 maj 2012

Potatissallad med Dijon

Vi hade konfirmation i helgen, min dotters. Det var så fint och roligt att se 19 fina ungdomar uppträda, spela teater, sjunga och spela. SÅ duktiga allihopa! <3

Efteråt åkte vi hem till oss och firade med grillat på soldäck. Marinerade fläskfiléer i grillolja, rosmarin och krossade vitlöksklyftor, fick ligga och dra i ett dygn och MMMMMM vad gott det blir!!! Man ska marinera i god tid, så är det bara!

Till det gjorde jag en potatissallad som är så himla (passande ord va?) god! Bjöds på den en midsommarfest för hundra år sedan och som tur var fick jag receptet så nu är det min tur att dela med mig till er! =)


Recept
ca 8 pers

Jag skriver inga mått då det är efter eget tycke och smak

Kokt kall färskpotatis
Fetaost
Cocktailtomater
Ruccola (eller annan sallad)
Röd lök
Avokado

Hade även i några rädisor som blev över från en annan rätt.

Skär ner i lagom stora bitar och blanda i en stor skål.

Dressing:
1 dl raps eller olivolja
2-3 msk dijonsenap
2-3 msk honung
1 pressad vitlöksklyfta
Dill, persilja och gräslök
Örtsalt
Ev. kalamataoliver att strö över

Vispa/skaka ihop, blir det för tjockt kan man späda med lite vatten. Häll över grönsakerna och toppa med oliver om så önskas.

Bjöd på rabarberpaj med marängtäcke till efterrätt, recept på det kommer i morgon. =)



Glad? Ja, går det att missa?! =))




Glad tjej fick bla en tavla hon gått och suktat över länge, länge...FOLLOW YOUR DREAMS... ett bra budskap tycker jag och det hoppas jag hon kommer göra. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar