lördag 12 maj 2012

Läckra små toscapajer med hallon & blåbär

Paj.. MMMM...finns det något godare än nygräddad paj..? Jo det gör det faktiskt - nygräddad TOSCApaj! =D

Receptet är egentligen för en vanlig stor pajform (ca 26 cm i diameter) men jag är fortfarande så SÅLT på mina nya söta små pajformer jag köpte för ett tag sedan så jag försöker hitta anledningar att använda dem så mycket jag bara kan!


Recept

Pajdeg:
125 g smör
4 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1 msk socker

Blanda mjöl, bakpulver och socker i en bunke. Dela ner smöret i blandningen och arbeta ihop. Använde degkrokarna först men det gick bättre att handknåda men degen ska vara lite smulig.

Tryck ut degen i 10 st små smorda formar, ca 8-10 cm i diameter (eller en stor form). Ställ i kylen 30 min.
Förgrädda pajskalen i 10 minuter i nedre delen av ugnen i 200 grader.

Fyllning:
3 dl hallon och blåbär, färska eller frysta
2 msk potatismjöl
2 msk socker


Blanda ihop och fördela jämt i formarna.

Toscasmet:
100 g smör
3/4 dl socker
1 msk mjöl
1 msk mjölk
100 g mandelspån

Blanda allt utom mandelspån i en kastrull. Låt sjuda under ständig omrörning till smeten tjocknar något. OBS! Det får inte koka för då kan det skära sig! Om det skulle hända, tillsätt lite mjöl utrört i lite vatten.

När smeten tjocknat tillsätt mandelspån och klicka ut över formarna.


Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i ca 20 min tills de får fin färg. Samma tid gäller oavsett om du gör fler små former eller en stor.



Servera med vaniljsås, glass eller vispad grädde... eller vad du nu tycker passar. =) Jag tog vaniljglass igår (för det blev snyggast upplägg då, haha). Men idag hällde jag vaniljsås i hela formen! ÅH så sött och gott de eeee!!!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar